söndag 27 juli 2008

Woman's world

Jag har äntligen hittat en veckotidning som jag tycker är värd pengarna här. Jo, jag måste erkänna att ibland är det kul att läsa lite skvaller och att läsa lite om mode. Men jag brukar nöja mig med att läsa såna tidningar hos frisören eller tandläkaren eftersom jag tycker att de tar hutlöst betalt för tidningar där hälften av innehållet bara är annonser. Förresten vill man ha skvaller numera så duger det så bra med Internet. Aftonbladet brukar också vara en bra gratiskälla till allehanda skvallerhistorier och konstiga nyhetshistorier. Maken får oftast uppläst för sig om alla märkligheter som pågår här på jordklotet.

I ett par veckor nu så har jag köpt "Woman's world" som bara kostar 1.79 dollar (ca 10 kronor). Den innehåller en liten blandning av hälsotips, hushållstips, sminktips, matlagning m.m. Fast precis som övriga kvinnotidningar så ger de alltid så bra bantningstips för att sedan ett par sidor senare ha några sidor med urläckra recept på chokladkakor och sånt. Suck. De gör det verkligen inte lätt att vara kvinna ibland. Jag tycker att så många av tidningarna riktade till kvinnor får mig att känna dåligt samvete för att jag inte har den där perfekta figuren, inte är den där superkvinnan som klär mig rätt, sminkar mig perfekt och lyckas använda mina feminima sidor för att förföra och charma samtidigt som jag gör karriär och uppfostrar barn osv...

Fast "Woman's World" tycker jag om. En sån där lagom liten dos av råd om allt möjligt men någorlunda förankrat i verkligheten. Den verkar vara riktad till helt vanliga imperfekta kvinnor och dessutom billig. Maken skrattade dock när jag plockade ner det senaste numret från hyllan i affären sist. Han pekade på framsidan och kommenterade att "den där tidningen verkar ju alltid handla om samma saker."

Jodå, den har alltid en kvinna på framsidan och någon form av rubrik om revolutionerande bantningstips. Jodå på framsidan finns alltid en bild av någon maträtt eller kaka som de hävdar att man kan äta hur mycket som helst av utan att gå upp i vikt - den här veckan är det en kaka som innehåller både jordgubbar, choklad och glass! Jodå på framsidan finns oftast rubriker som lovar råd om hur man kan minska risken för cancer, hur man kan få mer energi, hur man blir mer lycklig...maken fnyser.....och jag pekar på de där tidningarna som är riktade till männen.....för "hans" tidningar ser också alltid likadana ut...

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej

vad roligt det är att läsa din blogg, det känns skönt att se att vi har samma erfarenheter i denna nya värld som vi nu har flyttat till. Är hemma på semester nu i sverige och precis det som du skrev häromdagen om restaurangbesöken, doggybag, notan och dela på maten är så på pricken beskrivet.
www.annis62.bloggspace.se
välkommen dit
och kämpa på nu med maken, prickar mm kramar

Sara sa...

Tack ska du ha :)