söndag 20 juli 2008

Kalsonger eller shorts?

Återigen har maken tvingats leta igenom sina kalsonger i jakt på sina shorts. Det händer väldigt ofta att jag i bara farten råkar lägga dem i fel hög när jag viker tvätt. Första gången det hände skrattade maken åt mitt misstag och tyckte det var ganska lustigt att jag sorterat fel. Men efter ett antal gånger så är han inte lika road längre.

Nej, kanske borde han vara lite fundersam till varför jag hela tiden envisas med att göra det här misstaget. Kanske borde han fundera över att det kanske finns alldeles för stora likheter mellan de där shortsen och hans kalsonger? De har samma blåvitrutiga mönster, de har samma form. Shortsen är lite tjockare och det finns ett par väl dolda fickor på dem. Men de är förvillande lika varandra. Kanske borde han fråga sig själv ifall grannarna tror att han går omkring här ute i trädgården med underkläderna på....

Maken är väldigt lojal mot sina kläder har jag märkt. Många av dem är rejält urtvättade och en hel del av hans T-shirts kan han bara ha på sig här hemma p.g.a hål under armarna och liknande. Men han vägrar slänga någon av dem för de går ju att ha på sig här hemma. Maken äger inga enfärgade T-shirts utan alla har någon form av motiv på sig - och en del av de där motiven har han alltså fäst sig vid och vill inte slänga i soptunnan.

På samma sätt är han väldigt lojal mot sina skor. Inte så att hans skor är trasiga. Snarare att han alltid använder sig av exakt samma par skor till alla tillfällen - inklusive bröllop. Dessutom har jag förstått på honom att när dessa skotrojänare blivit utslitna så kommer han att genast ge sig ut på jakt efter ett par exakt likadana. Det där måste vara ett manligt drag - för min pappa gör likadant. Han bestämmer sig för vilken typ av skor han gillar, vilka färger osv....och sen kör man samma stil i år efter år och funderar aldrig någonsin mer på att byta till någon annan stil. Inte undra på att karlar kan handla vad de vill ha i klädaffären på mindre än 5 minuter kanske?

Men nu tycker alltså jag att maken borde fundera på att byta stil på sina shorts. Alternativt kan han välja att byta färger på sina underkläder så jag kan skilja på de båda. Fast jag måste erkänna att jag hoppas han följer mina råd och funderar över en annan sorts shorts. För innerst inne tänker jag varje gång jag ser maken stoltsera omkring här med sina shorts på sig "jepp, det där är kalsonger".

Inga kommentarer: