onsdag 23 juli 2008

Det är inte bara presidentval

Det är inte bara presidenten som väljs här i USA. Under de senaste veckorna har det dykt upp små skyltar i vägkorsningarna som uppmuntrar medborgarna att rösta på kandidater till sheriff, treasurer, senator, judge.....osv. Det myllrar av titlar som nu ska väljas.

Den 5 augusti är det ett val här där alla dessa viktiga personer ska röstas på. Det är bara det att när jag försöker ta reda på vad alla dessa kandidater står för och vad de gör så blir det minsann rätt svårt att hitta information. Maken är inte till mycket hjälp för han brukar oftast inte ens rösta i några andra val än presidentval. Det är inte så konstigt att han inte gör det egentligen - för han har inte heller någon aning om vad de där namnen på skyltarna står för.

Jovisst jag kan googla och hitta vad titeln innebär och vad deras jobb är. Men de gör det inte alls lätt att hitta specifik information om vad var och en av de där personerna som vill ha det där jobbet vill. En sida som jag hittade utlovade så fint att de skulle ha information om alla kandidaterna som maken kan rösta på...det är bara det att när jag går in på sidan och klickar på de där länkarna så kan jag i och för sig få information om vem de är gifta med, vilket parti de är med i och information om vilka organisationer och annat de varit involverade i....men när det kommer till vilka åsikter de har så möts jag av följande lilla inlägg på nästan varenda kandidat:

"Representative XX repeatedly refused to provide any responses to citizens on the issues through the 2008 Political Courage Test when asked to do so by national leaders of the political parties, prominent members of the media, Project Vote Smart President Richard Kimball, and Project Vote Smart staff. This candidate will be asked again to provide responses during the general election."

Nej, tydligen vill inte dessa kandidater att väljarna ska veta något om vad de tycker. De är fullt nöjda med att bara placera ut sin lilla skylt vid vägkanten och hoppas på att eventuella röstare ska komma ihåg deras namn när de står i vallokalen. Det är kanske inte så konstigt att jag hittar statistik som säger att bara 50.7 % av väljarna, här i Michigan, valde att ta sig ner till vallokalen förra gången?

Det här året ska maken dock ta sig ner till vallokalen och rösta. Men inte för att rösta på några kandidater utan för att under det här valet så brukar det ibland dyka upp en del lokala folkomröstningar också. I år finns det ett förslag om att försköna vår lilla stad och göra den lilla citykärnan mer attraktiv för shopping. I det här förslaget lägger man också stor vikt på att göra det lättare för gångtrafikanter och cyklister att ta sig fram. Hurra! Så jag tvingar maken att gå iväg och rösta i år!

Det är just med tanke på att jag ändå ska tvinga iväg maken att gå och rösta som jag försöker hitta information om alla de där kandidaterna. För jag tänker att jag har ju mer tid än honom att sitta här hemma och försöka hitta lite värdefull information som kunde göra det lättare för honom att för en gångs skull göra ett val som är baserat på något annat än bara namn på en skylt. Men det är som sagt betydligt svårare än jag trodde.

Jag är nog lite bortskämd med det där att få all information som jag behöver hemskickad till mig. För våra svenska partier skickar ju alltid ut massor av information om vad de står för och vi får ju dessutom ofta hemskickat en massa utbildningsmaterial om hur det går till att rösta och sånt också. Men det är väldigt sällan här som någon information som skickas hem till maken om politiska kandidater har någon vettig information. Nej, vill man vara politiskt intresserad här så får man verkligen anstränga sig. Det blir ju svårt för alla de som jobbar heltid att hinna med det där. Inte nog med att man måste gå ner och registrera att man vill rösta innan valdagen. Dessutom måste man då spendera flera timmar på att försöka hitta lite information om varenda kandidat om man nu bryr sig tillräckligt mycket om vem som väljs.

Inga kommentarer: