onsdag 23 juli 2008

Hjälp! En rondell...

Rondeller är en ovanlig syn här i Michigan men nu är de på gång och ska bygga en inte så långt ifrån oss. Reaktionerna på denna nyhet är inte alltid positiva. Den här lilla snutten hittade jag på insändarsidorna i vår lokaltidning:

"The Kingston Trio will be able to reunite and sing a song about starving to death because once you enter a circle, you just can't get off. That is, of course, a bit facetious, but the point is why are we replacing a standard, well understood traffic intersection with something that apparently requires training or education? Your article had a text box identifying an online location so you may watch a video about how to drive through an roundabout. Absolutely nuts. When was the last time there was ANY video about driving on any road in Michigan? I certainly hope there is a tremendous cost savings for this loony venture."

Själv är jag van vid att se rondeller så jag vet ju att de faktiskt underlättar trafikflödet ganska mycket. Men jovisst jag kan förstå att en del blir nervösa när de aldrig har sett en sådan förut. Men jag kan inte låta bli att skratta lite för jag ser framför mig hur en massa bilister kommer att köra runt, runt, runt i den där rondellen utan att lyckas ta sig ur den - precis som i en av de där "Ett päron till farsa" filmerna med Chevy Chase.

Inga kommentarer: