onsdag 2 juli 2008

Min envisa make

TV:n nere i källaren gick sönder för någon vecka sedan och att gå på löparbandet blev plötsligt oerhört tråkigt när man inte längre kunde ha någon underhållande show igång samtidigt. Maken var förstående och tyckte att vi absolut var tvungna att fixa en ny TV åt mig. Fast han och jag visade sig ha helt olika idéer om lösningen.

Maken hade nämligen hört talas om att det fanns grejer man kunde köpa för att göra om en datormonitor till en TV. Han kollade upp det där och hittade den utrustning man behövde för 180 dollar på Internet. När jag hörde summan bestämde jag mig för att kolla om det kanske fanns någon riktig TV för ungefär samma pris. Jag hittade en för 149 dollar på BestBuy. Så vi åkte ner och tittade på den och maken höll med om att javisst den var ju tillräckligt stor och javisst den var säkert bra. Det var ju bara det att han tyckte att han hade kommit på en så smart idé. Tänk att min gamla monitor skulle kunna komma till nytta, sa han. Ja fast det är ju dyrare, tyckte jag. Är det inte bättre att köpa en TV istället för att krångla till det?

Men nej det tyckte inte maken. Så det hela slutade med att vi åkte hem i Lördags utan TV och att maken direkt vid hemkomsten surfade in på Internet och beställde de där grejerna. Paketet kom igår och maken tog glatt itu med bestyren att få sin monitor att fungera som TV nere i källaren. Det tog ett tag med instruktionsbok och lite ommöblering för att monitorn skulle komma upp lite högre än det gamla TV-bordet tillät. För skärmen på monitorn var ju mindre. Jag undrade om inte skärmen på den där TV:n på BestBuy var lite större kanske? Men nej, det höll inte maken med om. Det här skulle bli jättebra.

Jodå, det blev ju TV-bild av det hela - fast inget ljud. Maken letade igenom hela förrådet på jakt efter gamla högtalare som man kunde koppla till den där magiska lådan. Men naturligtvis visade det sig att de inte funkade. Så nu har vi en alldeles knäpptyst TV där nere i källaren och ikväll när maken kommer hem ska vi iväg och handla högtalare till ombygget.

Är det typiskt manligt det där att bli så fascinerad av en teknisk idé att det är värt extra krångel helt i onödan? För mig är det liksom mycket mer logiskt att handla en TV för 149 dollar istället för att använda ca 200 dollar på att krångla med ombyggen av en monitor. Ja, det var en genialisk idé. Men när han tänkte ut den där idéen så trodde han ju att vi absolut inte skulle hitta en TV så billigt. Sen kunde han liksom inte släppa den där idéen fast jag hittade ett bra alternativ - och maken har mage att kalla mig envis. Jojo, maken kan minsann vara väldigt envis han också ibland. Men nåja jag räknar med att kunna gå på mitt löparband med TV-underhållning på igen i morgon och det är ju i alla fall huvudsaken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du fått honom att bygga IKEA möbler ännu?
ASGARV!!!

När jag flyttade hit var vi i stort behov av vanliga bokhyllor...eftersom vi bägge är läsande människor. Maken had en knökful bokhylla och jag kom dragandes med 7+ flyttkartonger med böcker.

Så vi åkte till IKEA. Inhandlade 2 Billy bokhyllor i olika storlek plus en Billy CD hylla. En byrå var nödvändig samt ett kappskåp.

Efter att han slitit upp allt detta på fjärde våningen så tog han itu med Billy först. Sedan satt han där med 3 skruvar för mycket och undrade vad han gjort fel.

När vi öppnade paketet till kappskåpet (mer en stor garderob i olackat trä) så har puckot på IKEA gett honom 4 dörrar men inget bakstycke! När jag påpekade att det var fel stycken blev upprörd och körde ut mig, han hade minsann dubbelkollat att det var rätt.

Efter 2 ciggar kom han in i köket (vi hade ingen balkong)och svor att de get honom fel. Duh, sa jag inte just det?

Slutade med att vi fick åka till ett annat IKEA för att få tag i rätt stycken.

Men den kvällen var hans IKEA prov... han blev inte tokig, så han blev godkänd.

Min make är Våg... vilket innebär att alla kostsamma inköp studeras, kollas, vägs för och emot, tänks över osv i vad som kan ta månader. Vi kommer att inskaffa en ny kamera innan vi åker till Disney i September. Jag hat bett honom att redan NU börja kolla upp vad han vill ha. Jag vet redan, har vetat i 2 år vilken jag vill ha uträknat på den utveckling kameror har gjort.

Vill inte ens tänka på när vår 15-20 år gamla 19 tummare dör... Det kommer att bli en mardröm att köpa ny TV. Men jag håller med dig... bara för att det är tekniskt mer avanserat att köpa dyrare grejor, så blir det inte bättre... Du måste ha en riktigt bra monitor för att få like bra bild som en tv skärm. Springer själv med talböcker och nu med sånglistan för Billy Joel (ser honom i NYC om 2 veckor)
Malin

Sara sa...

LOL, jag är också våg så jag vet precis hur det är att väga alla för- och nackdelar hela tiden. Maken blir ibland otroligt frustrerad på mig när jag står i affären och verkligen vill köpa något men långsamt lyckas övertala mig själv att låta bli.För han vet ju att när vi kommer hem så säger jag nästan jämt "jag skulle ha köpt...."

Min man har också klarat IKEA-provet. Det har blivit både skrivbord, säng och byrå därifrån hittills. När han skruvade ihop sängen blev det något fel och vi tillbringade en natt i den innan jag fick ont i ryggen och sen fick tillbringa 10 minuter med att förklara för maken att kanske det berodde på att madrassen "tiltade" inåt därför att en bit av stommen var upp och ner. Men han skruvade tålmodigt isär delarna igen och placerade dem rätt. Nästa IKEA-projekt blir nog ett nytt köksbord och stolar :)