tisdag 15 juli 2008

AAAARRGHHHHH!!!

Få saker kan få mig så upprörd som när datorn krånglar - allra helst när den plötsligt bestämmer sig för att börja krångla helt utan någon synlig anledning. Den fungerade perfekt för några veckor sedan och nu har den plötsligt fått för sig att vissa spel ska den absolut inte tillåta mig att spela längre.

Nej, när jag försöker starta en del spel så låter datorn mig få se en liten glimt av en svart skärm för att sedan snabbt minimera spelet och tvinga mig till att försöka tjata mig till att få igång det igen genom att konstant trycka på alt-tab för att göra spelet aktivt igen. Ibland funkar det efter en stunds tjatande och ibland tvingas jag efter att min interna stressmätare är nära att explodera att ge upp.

Jag har kommit fram till att det är alla spel som kräver fullscreen-mode och alla spel som har upplösningen 800x600 som krånglar. Men varför det krånglar har jag alltså inte lyckats reda ut. En del spel kan jag få igång genom att lite finurligt själv ändra upplösning innan jag startar spelet eller genom att skriva -w i spelets shortcutproperties för att tvinga spelet att spela i windowed mode. Men det funkar inte på alla spel.

Förgäves har jag försökt lösa det här problemet och min dator är numera fullkomligt uppdaterad. Jag har uppdaterat varenda hårdvarukomponent jag kan tänka mig och alla mjukvaruprogram som Adobe Flash, Direct X osv är också alla numera fullständigt uppdaterade. Datorn borde vara i högform efter alla dessa uppdateringar. Men icke! Jag har förgäves försökt hitta något svar på Internet till mitt dilemma. Men alla datorgenier säger bara samma sak: uppdatera ditt grafikkort, uppdatera ljudkortet, uppdatera......DET HAR JAG GJORT!!!

Jag har till och med gått in och avinstallerat vartenda program på datorn som jag inte använder. Jag stänger av vartenda program som ligger och vilar i bakgrunden. Jag har gått in och googlat vartenda liten process som jag ser är aktiv via min taskmanager och stängt ner allting som sett det minsta misstänkt ut. Men ändå retas datorn med mig och vägrar samarbeta.

Maken som inte alls är speciellt road av att lösa tekniska problem på datorn är inte till mycket hjälp. Han sitter och tittar på mig där jag försöker googla upp det där svaret på problemet jag har och är inte det minsta road av förslag som "formatera om datorn" eller "avinstallera grafikkortet genom att ta ut det ur datorn och sätta in det igen". Nej maken tycker om att köpa en helt färdiginstallerad dator från Dell och aldrig behöva lära sig något av det där själv. Själv är jag inte heller speciellt tekniskt begåvad. Jag klarar av en del grejer själv och jag är tillräckligt envis och modig för att försöka mig på mycket saker med min dator. Men att öppna lådan och börja ta ut komponenter är mer än vad jag har mod för.

Det är dock frestande att försöka mig på att ge mig in i en omformatering av datorn. Det är ju bara det att när man köper en sån här Dell-dator då får man inga CD-skivor med all programvara på. Hur är det meningen att man ska få in windows och office igen om man inte har allt det där? Jag är rädd för att försöka mig på eländet eftersom jag känner att om jag ställer till med något så har jag plötsligt ingen dator alls. Vad ska maken säga då?

Fast stressmätaren är hög nu när jag sitter här och är frusterad över att jag inte kan spela det där spelet jag laddade hem igår. Det är säkert inte ens ett bra spel. Men det RETAR mig att jag inte ens kan testa det. Det RETAR mig att jag inte har kontroll över min dator. Det RETAR mig att det förmodligen bara är någon liten skitdetalj som min dator hänger upp sig på och det finns säkert någon människa som skulle ha fixat det här på mindre än en minut.

Jag är sur. Jag tror jag ska försöka få ner min stressmätare lite och ta en lång promenad istället.

2 kommentarer:

Senchaholic sa...

Du vågar köpa från Dell du? ;-) De är kända för att leverera skräp.

För övrigt så är det vanligt i färdiginstallerade datorer att nödvändig programvara ligger i en s.k dold partition på hårddisken. Istället för en skiva så bootar man datorn till ett läge där man väljer att återställa den, så installeras den om.

Osäker på hur Dell gör.

Sara sa...

Har aldrig köpt en helt färdig dator innan jag flyttade hit. Jag har varit van vid att min far har hjälpt mig skaffa olika delar och sätta ihop en bra dator själv.

Men maken tittade bara dumt på mig när jag började prata om att sätta ihop en dator och övertygade mig om att en Dell vore enklare. Jag var lite misstänksam men den har funkat ganska bra fram till nu.