fredag 18 juli 2008

Fejkade reor

Jag tror vi har fler lagar i Sverige för hur man får lov att marknadsföra sina varor. En av de lagarna om jag nu inte minns fel handlar om att man inte får lov att ha ständig REA och att man inte får använda sig av uttryck som utförsäljning och andra liknande ord hur som helst.

Det verkar inte finnas någon sådan lag här. Ända sen jag flyttade hit så har det varit ständig rea på två av de stora möbelaffärerna här. Nästan varje vecka får vi ett reklamblad från dem hem i brevlådan och ser deras reklamfilmer på TV där de ständigt hävdar saker som "Missa inte detta unika erbjudande. Vi har aldrig haft så låga priser som nu. Vi betalar din "salestax". Handla nu betala inget förrän 2009....". Sen försöker de locka ner oss till butiken genom att hävda att den här rean bara varar 2 veckor framåt. Det är bara det att dagen efter att den där stora rean är över så startar den igen.

Efter två års konstant tjatande från dessa firmor så börjar jag undra hur lång tid det är kvar tills de ger bort de där möblerna helt gratis med tanke på att det ALLTID framhävs att det är de absolut lägsta priserna de någonsin haft. Efter två års konstant tjatande så är det rentav löjeväckande och jag känner att jag istället för att bli lockad blir obstinat och säger till mig själv saker som "aldrig i livet att jag någonsin vill sätta min fot i den affären" eftersom de ju tydligen tror jag är en fullkomlig idiot som inte lägger märke till deras trick med konstant rea.

IKEA verkar dock inte behöva göra så mycket reklam ännu så länge. Det är väldigt sällan vi har fått något reklamblad från dem och på TV har jag bara lyckats se en reklamfilm från dem en enda gång. Men ändå hittar folk dit. Parkeringen är alltid proppfull när vi är där och handlar. Att IKEA har haft effekt på samhället omkring affären har vi också märkt eftersom de lokala möbelaffärerna i området kring IKEA har tvingats stänga en efter en.

Apropå affärer som tvingas stänga så har jag lagt märke till att dessa ofta anställer folk som står och håller upp stora skyltar vid trafikkorsningarna för att locka folk till utförsäljningen. Jag hoppas verkligen de där människorna får en rimlig lön för det där. Undrar om det finns någon lag som gör att man inte bara kan spika upp en skylt som står på egen hand i korsningen? För det är inte så att den där människan som står och håller upp den där skylten verkar göra speciellt mycket för att få uppmärksamhet. Nej, han bara står där och håller skylten. Jag kan tycka att det där måste vara så oerhört tråkigt. Att stå där i 30-gradig värme i flera timmar och bara titta på alla bilar som färdas förbi medan man håller sin hand kring en träpinne med en stor skylt på.

Just nu är det, som vi dagligen får rapporter om på nyheterna, bensinkris här i USA. Detta har givetvis också fått effekt på marknadsföringen. 3 av 5 reklamblad i gårdagens skörd använde sig av bensinpriserna för att sälja sina varor. Två av dem lockade med bensinkuponger ifall man åkte ner och handlade hos dem medan en tredje nämnde att de minsann levererade dina varor hem och därmed stod för bensinkostnaden för frakten.

Jag känner att jag har blivit mycket mer cynisk mot reklam sen jag flyttade till USA än vad jag var tidigare. För de där gränserna för hur man får lov att sälja sina varor och gränserna för vad man får lov att påstå verkar inte alls vara lika strikta som hemma i Sverige. Inte heller drar man sig för att nämna sina konkurrenter vid namn i sina reklamfilmer och ibland håna dem lite. Med de erfarenheter jag har fått under de senaste två åren så litar jag överhuvudtaget inte alls på några försäljare. Jag ifrågasätter alla budskap de ger mig i sina reklamfilmer och annonsblad.

Nej, jag känner mig cynisk och misstänksam. Man kan ju inte ens gå och handla utan att de försöker pracka på en tidningsprenumerationer i kassan eller försöker få en att skaffa affärens egna kort. Sveriges kommersiella krafter verkar i jämförelse så hemskt mycket svagare än USA:s. För här är alla i första hand konsumenter och alla vill ha dina pengar. Jag litar inte ens på att en REA är en REA längre.

2 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Det verkar som om USA har andra lagar än Sverige. Jag vet inte vilka de är men någon skillnad måste det vara. Det som jag gillar här i USA är att man kan hitta saker väldigt billigt om man använder "discount coupons". Jag har gjort flera fynd på internet där det varit ett rätt lågt pris från början och sedan har det blivit ännu billigare eftersom jag hittat en "coupon". Våra affärer i Mt Shasta området är nog för små för att ha ständiga reor. Har inte sett just det här.

Sara sa...

Ja kupongerna här kan man verkligen göra storfynd med. Jag har blivit en riktig kupongklippare sen jag flyttade hit!