fredag 25 juli 2008

Amerikaner i Sverige

Jag sitter här och funderar på att samtidigt som jag försöker acklimatisera mig här i USA så finns det ju amerikaner som försöker göra samma sak hemma i Sverige. Undrar lite grann vilka reflektioner de har om sitt nya land och vilka saker som gör dem förvirrade?

Jag slår vad om att tvättmaskinen är ett problem. För det första så är det inte lika självklart att man har egen tvättmaskin och torktumlare hemma i Sverige, tror jag. Maken verkar åtminstone tycka att mina historier om att hänga ut tvätt på tork är helt vansinniga. Men en amerikan kan kanske också bli lite förvirrad när han/hon tittar på våra tvättmaskiner och ser att inställningarna är mer komplicerade än här i USA. Det är ju inte så ovanligt att man i Sverige har en liten lapp som deklarerar vad alla de där olika tvättprogramen gör. Kulör, vittvätt, 60 grader, 90 grader......Det finns en del inställningar man kan göra här också som "regular", superwash", handwashables" men man kan inte ställa in grader. Man kan välja att tvätta "cold", "warm" eller "hot". Men hur varmt vattnet blir i tvättmaskinen styrs egentligen bara av hur varmt ditt kranvatten blir eftersom standardmaskinerna här inte själva värmer upp det där vattnet. Jag kör alltid alla kläder på "hot" eftersom vårt varmvatten inte blir varmare än att jag kan duscha i det.

Kanske blir amerikanen också lite förvirrad av alla de där symbolerna som de hittar på insidan av kläderna? För de där symbolerna ser man inte ofta här utan man skriver i klartext på etiketten vilka tvättråd som gäller. Men själv tycker jag bara de där etiketterna är bra för att avgöra om ett plagg ska tvättas för hand, kemtvättas eller om det går alldeles utmärkt att bara slänga in den på "hot" och tvätta som vanligt.

Jag undrar hur många nyinflyttade amerikaner som har gjort misstaget att gå in på en restaurang och be att få med sig resterna hem förresten? Nej, det gör man ju inte i Sverige. Inte heller är det speciellt vanligt att man går in på en restaurang och ber om två tallrikar för att man ska dela en portion heller. När maken berättar om vår Sverigeresa förra året så är han noggrann med att tala om för alla åhörare att vi minsann fick betala extra för att maken och jag ville dela en pizza i Stockholm. Vår servitör höjde förvånat på ögonbrynen när maken bad om en tallrik till därför att vi inte var tillräckligt hungriga för att klämma i oss varsin egen pizza och jag bara ville ha en smakbit. 10 kronor extra fick vi betala för det.

Sen undrar jag hur många amerikaner som har suttit på en restaurang och väntat på att servitören ska komma tillbaks och ta hand om notan - innan de insett att man bör försöka påkalla servitörens uppmärksamhet genom att fånga deras blick eller vinka till när dem går förbi. Nej, svenska servitörer är inte lika beroende av dricks och de "checkar inte in" med gästerna lika ofta som här i USA. Ibland kan det nästan bli lite för ofta här faktiskt. Vi hade en väldigt ivrig servitris som störde oss ungefär en gång i minuten sist vi var ute och åt. Det kändes lite stressigt det där och som om vi borde skynda oss på och äta upp så hon kunde få ta hand om nya gäster.

Hur många amerikaner har klivit in i en svensk djuraffär med sin hund i släptåg? Nej, det är ovanligt att djuren är välkomna in att handla tillsammans med husse och matte i Sverige. Men i vår lokala djuraffär träffar man alltid på en massa hundar som följt med sina ägare in i affären. Det är allt bra tur att man inte är rädd för hundar för det finns minsann ganska många stora raser! Men jag gillar djur så jag tycker det är riktigt roligt att djuren också får följa med in och handla. Fast jag är nog glad för att de inte blir insläppta i vanliga mataffärer i alla fall :). Förresten så fick det där med djur mig att tänka på en annan skillnad mellan Sverige och USA som jag precis kom på. Jag har aldrig sett en hund stå bunden utanför affären här. Amerikaner verkar aldrig kombinera det där med att gå ut med hunden med att göra lite småärenden. Åtminstone inte här i vår lilla stad. Tja, förutom att gå till djuraffären då förstås! Fast djuraffärerna jag har sett här erbjuder oftast också trimning och andra tjänster också så det kanske inte är så märkligt att hunden måste följa med ändå.

Blir amerikaner förvånade om de sätter sig på en buss i Sverige och upptäcker att alla sitter tysta? Förvånas amerikaner av hur ofta de tvingas diskutera vädret sen de flyttade till Sverige? Hur många gånger kommer de undan med att behålla skorna på när de hälsar på hos folk innan någon talar om för dem att det inte är bra? Blir de irriterade på att alla alltid frågar om de vill ha kaffe istället för att erbjuda läsk?

Kanske jag borde leta upp lite bloggar från andra sidan. Det måste ju finnas amerikaner som bor i Sverige som också bloggar! Det där ska jag ta och leta upp när jag får lite tid över.

3 kommentarer:

Senchaholic sa...

Here you go
http://welcometosweden.blogspot.com/

Kolla gärna in det här inlägget:
http://welcometosweden.blogspot.com/2007/12/swedens-customer-service-rankles.html

Där han beklagar sig över svensk kundservice, där jag försvarade kassören som han tyckte inte var service minded nog.

Senchaholic sa...

Det här kan vara en bra källa också:
http://www.amerikanska.com

Ganska underhållande att läsa forumen där de förvirrade amerikanerna beklagar sig ;-)

Sara sa...

Oj, förlåt att jag inte kommenterat innan. Det blir lätt att man glömmer bort att kolla kommentarer på äldre inlägg. Bra tips!