måndag 28 juli 2008

Lite ChaCha?

Maken nästan överföll mig igår kväll full av iver över att han hade hittat något jag kunde sysselsätta mig lite med tills jag får ett riktigt jobb. På ett forum han läser så hade en postare skrivit om att man sökte guider till ChaCha. En ChaCha guide tar emot sms-meddelanden från hela USA och ger sig ut på jakt på Internet efter svaren på de frågor dessa ställer. För varje fråga en guide svarar på, genom att skicka tillbaks ett textmeddelande på högst 160 tecken inklusive en länk till var frågeställaren kan läsa mer, så får man då 15 cent.

Det kan vara frågor om vad som helst mellan himmel och jord. Väganvisningar, sportfrågor, väder, vem som vunnit en emmy....den stora utmaningen är alltså att hitta dessa svar på under 10 minuter och helst inom ramen av 6 minuter och korta ner svaret till att rymmas på 160 tecken. Då får man inte använda sig av wikipedia, answerbag och liknande siter heller. Nej, man ska försöka hitta länkar som ser bra ut och ger intryck av att vara förtroendeingivande.

Man blir nog inte speciellt rik på 15 cent per fråga men visst det är ju bättre än ingenting. Fast för att få bli guide måste man först genomgå några tester för att bevisa att man har vad som krävs för att klara av det där jobbet. Maken var extremt ivrig så jag bestämde mig för att det kunde ju inte skada att testa. Fast nervös var jag - för tidspressen när det gäller att hitta de där svaren får definitivt hjärtat att bulta lite extra. Allra helst eftersom tiden när man gör det där simulationstestet för ChaCha är ännu snävare än vad det är ifall man blir accepterad och får börja guida på riktigt. Nåja det känns som om testet gick ok så jag får väl hoppas att jag snart får ett mail som säger att jag klarade det. Någon katastrof om jag misslyckas är det ju inte - men maken blir nog besviken.

Fast jag hoppas att han inte har visioner om att jag ska sitta framför min dator från kl 7 på morgonen tills jag går och lägger mig på kvällen för att konstant svara på frågor. För om det ska bli några stora summor av det där guidandet måste man nog lägga ner väldigt mycket tid på det. Men lite pengar för att själv kunna betala för lite kläder, cigg och annat vore definitivt bra. Jag får enorma skuldkomplex över att maken måste betala allt jag vill ha. Jag har aldrig tidigare varit så beroende av någon annan för sånt där om man inte räknar barndomsåren förstås! Förresten så skulle det passa riktigt bra om jag kunde tjäna lite pengar nu för makens födelsedag är inte så långt borta och det känns oerhört fånigt att köpa en "present" för hans pengar och överräcka.... Förra året valde jag att istället för att handla en present till honom att designa en snygg signatur han kunde använda på sina forum istället. Maken är inte speciellt bra på Photoshop så det passade ju bra som present.

Inga kommentarer: