lördag 26 juli 2008

Prickiga jag

Jag är nog allergisk mot USA, säger jag till maken och han får genast något oroligt i blicken. Men det är tyvärr sant för trots att jag har haft allergier tidigare så kämpar jag mycket mer med olika hudproblem nu än innan jag flyttade hit.

I två dagar nu har jag haft sån klåda på bröstkorgen att jag haft svårt att sova ordentligt. Som en halvsovande zombie går jag omkring här och försöker låta bli att klia på eländet. Hela framsidan från halsen ner till brösten är täckt av röda fläckar och små prickar där jag kliat för mycket. Jag kastar misstänksamma blickar på heltäckningsmattan och undrar om det eventuellt kan vara så att det samlas alltför mycket damm i huset? Jag inspekterar tvättmedlet och undrar om jag kanske borde byta för att se om det hjälper. Till och med katten får sig en liten blick - men jag har alltid varit omgiven av djur och inte haft några problem tidigare så jag bestämmer mig för att hon troligen är oskyldig - åtminstone hoppas jag verkligen det.

Kanske är det luftfuktigheten? Hela sommaren känns det som om jag gått omkring och inte fått ordentligt med syre därför att näsan har varit halvt igentäppt och endast under ett fåtal dagar då luften för en gångs skull har känts frisk och fläktande istället för fuktig så har det varit skönt att andas.

Jag börjar bli trött på att alltid ha någon sorts röda prickar, eller partier, någonstans på kroppen. För några månader sen var det på ryggen så då slapp jag åtminstone själv se eländet men maken fick ställa upp varje kväll med att smörja in med salva så att kliandet skulle sluta. Det värsta med att ha den här klådan på framsidan är att det är väldigt svårt att inte falla för frestelsen att klia bara lite grann när man är utomhus. Jo för det ser ju "jättesnyggt" ut när grannarna får se en hålla på och klia sig mellan brösten hela tiden. Problemet med att klia bara lite grann är att när man väl har börjat är det oerhört svårt att sluta. Den där klådan blir så mycket värre när man faller för frestelsen och kliar sig.

Stackars maken, tänker jag. En kortväxt, envis, knubbig och prickig svenska är verkligen långt ifrån hans bild av hur svenska kvinnor var innan han träffade mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du, jag tror att din "gubbe" ar jattenojd med sin lilla svenska. Atminstone later det sa, om man laser mellan raderna.

Kl ar 21.30 och det ar 30 grader varmt inne. Det ar antligen sommar och det basta vi har semester.

Hoppas din klada gar over, heltackningsmatta ar man ju skeptisk over, men det beror val pa ovana.

Det ar alltid lika intressant att lasa det du skriver.

Pa mandag sticker vi upp till stugan 9 timmars resa norrut, sa da far jag lasa ikapp nar vi kommer hem.

Ha det bra onskar Lisa.

Anonym sa...

Låter som samma sak jag fick när jag flyttade hit. Jag kom fram till att det var alt klorin och annan dynga som de har i vattenledningsvattnet.
Jag gjorde ett test och struntade i att duscha i några dagar (jag, maken fick stå ut med det)och det blev bättre.

Efter vi flyttade blev det bättre, nyare rör.

Numera fär jag de bara under "den där tiden på månaden".
Jag ogillar starkt att man ger ut hydrokortison salva för minsta bett, men om de kliar så mycket som du säger, så skulle jag rekommendera att använda lite till natten. Se bara till att tvätta händerna ordentligt efteråt så du inte får det i ögonen.

Och boka tid hos en "allergist" och gör ett pricktest.

Malin

Sara sa...

Klådan är lite bättre idag. Jag bestämde mig för att slänga i sängkläderna i tvättmaskinen för att skölja dem ordentligt igen för jag tänkte att kanske hade inte tvättmedlet riktigt blivit ursköljt eftersom maskinen var ganska full sist. Svårt att säga om det berodde på det men klådan är i alla fall bättre så kanske det hjälpte.