fredag 11 juli 2008

Inredningsdrömmar

Oj, vad jag saknar fönsterbrädor! Jag har tjatat om det här till maken ganska länge nu när jag ibland suckande står och tittar ut genom fönstren. Inte ett enda av husen som vi var och tittade på när vi gav oss ut på husjakt för två år sedan hade fönsterbrädor. Egentligen fanns det rätt många saker som jag letade efter när vi var på husjakt som jag till sist tvingades välja bort till fördel för närheten till affärer (utan bil) och en bra planlösning i det hus vi bor i nu.

Jag drömde om trägolv istället för alla dessa heltäckningsmattor och jag dagdrömmer ibland fortfarande om det där huset vi tittade på som hade så enormt vackra trägolv överallt - fast det var ju alldeles för litet tyvärr. Maken lovade, när vi flyttade in här, att en dag någon gång i en obestämd framtid kanske vi sätter in trägolv här. Fast maken gillar heltäckningsmattor så det blir nog väldigt långt in i framtiden. Men mattan som täcker nästan hela huset är åtminstone inte lika tjock och fluffig som i makens gamla hus så det känns inte längre som om jag går omkring på bomull när jag rör mig i bostaden.

Jag ville ha riktiga garderobsdörrar istället för dessa konstiga dörrar som viker sig på mitten(obs! nej bilden är inte tagen från vårt hus utan lånad från en instruktionssida om bifoloding doors på Internet):



Jag drömde om en köksvask som inte såg ut som om den hörde hemma i diskutrymmet för någon restaurang. Jag tycker vaskarna här är så gigantiskt stora och fula! Dessutom saknar jag den där lilla rostfria ytan som man kan ställa diskstället på bredvid vasken.

Fast jag trivs rätt bra i det huset vi till sist bestämde oss för trots att det finns en del detaljer jag gärna skulle vilja ändra på. Jag älskar att vi har en öppen planlösning och vi har gott om utrymme. Grannarna är tysta och lugna. Vi har massor av fönster så här är ljust och fint. Men någon gång i framtiden vill jag ha tapeter eller åtminstone göra något med alla dessa stora vitmålade väggar. Kanske måla om eller sätta upp en "border"? Jag undrar varför man inte har taklister längs väggarna här? Jag saknar sådana för jag tycker det ramar in väggarna så fint när man har en fin träpanel både uppe och nere på väggen.

En sak som jag är glad över är att vi åtminstone har en liten hall. Som Anne-Marie beskrev i sin blogg så är det lite ovanligt att ha hall här i USA. Men jag ville absolut inte att man skulle kliva rätt in i vardagsrummet när man gick in genom ytterdörren så vi letade efter ett hus som hade någon form av hall. Det är absolut ingen hall av svensk standard men det finns åtminstone ett litet område med klinkers och en garderob för ytterkläder precis vid ytterdörren så det känns lite hall-aktigt när man kliver in.

Mycket av det som jag vill ändra om här hemma ligger i någon obestämd framtid. Men det där med fönsterbrädor är något som jag skulle vilja ändra på ganska snart för det borde ju inte vara så hemskt svårt eller dyrt att installera. Fast maken blir lite förvirrad när jag pratar om det för han ser inte meningen med det alls. Vad ska du med det till? Tja, jag tycker det är fint att kunna ställa lite krukväxter och andra dekorationer i fönstren. I julas fick jag ställa adventsljusstaken på ett bord istället för i fönstret där jag tycker den hör hemma till exempel. Förresten så brukar ju katter gilla att titta ut genom fönstrena så här hemma har vi fått ställa en stol vid ett fönster så att katten ska ha en utsiktsplats. Jo, jag har sett att man ibland har fönsterbräda här också i något enstaka fönster men det är inte alls lika vanligt som hemma i Sverige. Jag undrar om de säljer fönsterbrädor man kan sätta upp själv på IKEA?

För övrigt tycker jag man är lite märkliga här i USA när det gäller fönsterdekorationer. Det är inte alls självklart att man har gardiner eller att man ser ljus och krukväxter i fönstren - förmodligen just därför att man inte har fönsterbrädor. Däremot ser jag ibland att man har klistrat dekaler mitt i fönstret eller hängt någon form av tavla mitt i fönstret som signalerar något budskap. Grannen på andra sidan gatan har ett stort kors mitt i sitt ena fönster som signalerar att hon är religiös och i fönstret bredvid har hon klistrat 3 stora hjärtan. Vårt hus är det enda på hela gatan som har gardiner i fönstren. En del av grannarna har åtminstone persienner i stället men många fönster ser tomma och ogästvänliga ut när man promenerar förbi. Det förvånar mig att man här i USA där man är så bra på det där med att sälja onödiga produkter inte har lyckats få amerikanare att intressera sig för gardiner.

Däremot är det väldigt många som dekorerar sina trädgårdar här med alla möjliga små statyer - ibland riktigt smaklösa figurer. En grannfamilj har en stor gås som vaktar gräsmattan och den gåsen har de dessutom köpt kläder till så vid alla olika högtider bär den lämpliga kläder. Vi har förresten själva fallit för frestelsen att inhandla en liten trädgårdsfigur men i jämförelse med många av grannarnas dekorationer är vår lilla groda ganska oansenlig. Den sitter och vaktar rabatten bredvid garageuppfarten och väcker ingen större uppmärksamhet i sin enkelhet. Inga kläder har den och den är ganska liten.

Nej, vi skulle kanske ha satsat på något riktigt stort istället? Eller åtminstone något riktigt färgrannt? Fast vi är rätt nöjda med vårt val. Maken och jag brukar ibland när vi passerar trädgårdsavdelningen ägna oss åt att leta upp de mest smaklösa och bisarra figurerna vi kan hitta och hota varandra med att köpa den. Maken brukar dessutom alltid stanna upp och hota mig med att köpa någon av alla de superpatriotiska prydnaderna man kan handla här. Om man vill kan man verkligen ha hela sitt hem väldigt patriotiskt och fylla hela huset med allehanda saker i "red, white and blue". I julas såg vi till och med en uncle Sam tomte som maken hotade köpa.

Nåja till helgen är det nog dags för en liten matrunda på IKEA igen så kanske lyckas jag då lura med mig maken in på jakt efter fönsterbrädor också?


Inga kommentarer: