måndag 28 juli 2008

Guldglimtar i skymningen

Jag hade aldrig sett eldflugor innan jag flyttade hit till Michigan så första gången kändes nästan magiskt. Jag tycker fortfarande om att stå ute på vår balkong när mörkret börjar falla och titta på alla dessa små guldsken som glimtar till emellanåt.

Just nu verkar det vara högsäsong för eldflugeaktivitet och deras eldsken blinkar till över hela trädgården. Det är oerhört vackert. Fast jag har sett bilder på eldflugor och i närbild är de definitivt inte vackra. Jag är lite av en insektsfobiker (speciellt spindlar) så nej, de får gärna hålla sig därute i trädgården och låta mig njuta av det vackra på säkert avstånd.




1 kommentar:

Anonym sa...

Tyckte också att eldflugor var vansinnigt vackra när jag kom hit. Lite fantasy över det hela. Det var tills dess att en skalbagge landade på mig!!!!

De har äckliga skal, ser mer ut som en vanlig skalbagge och om du trampar på dem så kan den flurocerande bublan fortsätta lysa ett bra tag. Dessutom har de en tendens att klänga sig fast witd kläder och hår. Äckligt!
Allt djur med mer än 4 ben är vidriga... förrutom kräftor, hummer och krabbor.

Malin