måndag 14 juli 2008

Får det vara lite vatten?

Jag vet inte hur det är i resten av landet men här i vårt lilla samhälle i Michigan verkar man vara besatt av att hålla sina gräsmattor gröna över sommaren. Varje dag när man är ute och promenerar får man väja undan för alla dessa sprinklers som pumpar ut vatten för att vattna sitt gräs.

Kanske beror det på att det finns så mycket sjöar häromkring att man aldrig verkar oroa sig över hur mycket vatten man slösar? På vårt bostadsområde vattnas det också rejält varje vecka. Sprinklersystemet är automatiskt inställt att vattna gräsmattorna 3 gånger i veckan vilket ibland leder till den muntra synen av att se hur sprinklerna vaknar till liv mitt i ett ösregn. Man skulle kunna tro att grannarna har fått för sig att gräset kan dö om det inte får vatten. Själv är jag van vid att gräs ibland blir lite gult om det är en torr sommar eftersom det ibland blir vattningsförbud hemma i Sverige om det har varit för varmt. Men inte en enda gul gräsmatta har jag sett sen jag flyttade hit för två år sedan.

I vårt bostadsområde delar vi alla på vattenräkningen och i budgeten är just vattnet en stor del av månadskostaden för föreningen. Jag kan tycka att det är besynnerligt att man beklagar sig så mycket över höjda bensinkostnader samtidigt som man är villig att lägga ut tusentals dollar per år för vatten till att hålla gräset grönt.

Ett bostadsområde i närheten verkar ha fått dille på det där med att vattna nu i helgen. I 3 dagar nu så har deras 10-tal sprinklers varit igång dygnet runt och jag undrar varför inte grannarna som bor längs med vägen har lagt märke till de stora vattenpölarna och det faktum att gräsmattan ser riktigt sunkig ut där den försöker dricka upp allt det där vattnet? Kanske har deras automatiska sprinklersystem spårat ur och helt enkelt inte stängt av sig själv? Men att ingen har reagerat och slagit larm för att stänga av vattnet verkar konstigt.

Jag blir lite nojig över det här med vatten här ibland. För jag litar inte på att vattnet vi får genom vår kökskran är lika rent som det hemma i Sverige. Det kanske beror lite grann på artiklar man har läst där områden har drabbats av problem därför att dricksvattnet inte varit tillräckligt rent. Kanske det beror på att jag ibland har upptäckt att vattnet skummar mycket mer när jag kokar potatis här än vad det någonsin gjorde hemma i Sverige.

Jag är inte så nojig att jag vägrar dricka vattnet men jag filterar det alltid i en speciell tillbringare i kylen först. Jag gillar vatten så jag kan absolut inte sluta dricka det. Jag vägrar att hålla på med att köpa vatten i flaska för att få min törst stillad. Men jodå visst händer det att jag sneglar på vattenglaset ibland och undrar om jag borde låta bli. Ibland skickar dem hem vattenrapporter till vårt hushåll med statistik som det nog är meningen att jag ska känna mig lugnad av. Men jag tittar på de där rapporterna och inspekterar siffrorna nogrannt i jakt på saker att oroa mig över. Nej, det står inte att vattnet är 100% rent - men det framstår att det är acceptabelt så OK jag fortsätter väl dricka vattnet då.

Inga kommentarer: