söndag 15 juni 2008

TV-problem

Ibland när jag tittar på TV här saknar jag verkligen textning av programmen. Det kan vara svårt att hänga med i dialogen när skådespelarna mumlar för mycket. Jodå, det finns textning av en del program men av någon idiotisk anledning så aktiverar man textningen på vår TV genom att trycka på Mute-knappen....Vilket gör att jag kan välja mellan att höra ELLER läsa vad som händer. Jag kan alltså inte få text utan att bli av med ljudet! Varför man har valt en så idiotisk design kan jag inte förstå? För det är ju inte bara döva människor som ibland behöver textning av program.

Till min förvåning har min man aldrig hört talas om Text-TV och hittills har jag inte sett några TV-apparater hos någon av våra bekanta här som har den här funktionen. Jag börjar tvivla på att den överhuvudtaget existerar i USA vilket jag tycker är märkligt. För jag tycker mig minnas att jag använde Text-TV funktionen ibland när jag tittade på CNN hemma i Sverige? Det är ju en rätt gammal teknik vid det här laget också så varför man i USA inte skulle ha uppmärksammat den är ett mysterium. Den hade ju fungerat alldeles utmärkt för att texta program till exempel.

En annan sak som jag saknar med TV-sändningar här är hallåor. Vi är faktiskt rätt bortskämda med att ha hallåor i svensk TV som ger oss information om flyttade sändningstider, kommande program och annat. Här studsar man nästan till när man är inne på en kanal där en röst eller en text faktiskt går in och informerar om sådant. Det har hänt flera gånger nu att jag har missat något avsnitt av någon serie jag följer därför att ingen hallåa har informerat mig om att sändningstiden är flyttad till nästa vecka. Det har också hänt att jag har slått på TV:n som vanligt i förväntningen att ett program ska visas bara för att upptäcka att säsongsavslutningen var förra veckan utan att detta informerades om i TV.

Nej, vill man ha reda på sånt så får man allt använda sig av TV Guide, som säljs varje vecka. TV-Guide visar dock bara vilka program som sänds på Prime Time här i USA. Det vill säga allt som inte sänds mellan 20.00 - 22.30 kan man alltså inte få information om i den största TV-tidningen här. Kanske inte så konstigt egentligen med tanke på hur många kanaler som finns. Det skulle bli en otroligt tjock tidning om man skulle trycka all den informationen. Men naturligtvis så kan ju inte den här tidningen ta hänsyn till plötsliga programändringar eller förseningar. I såna lägen önskar jag att man åtminstone kunde ha en liten textremsa som informerade om ändringar så att man slapp sitta där och undra varför det program man förväntade sig att se inte sänds.

Tänk vad bortskämd man upptäcker att man var hemma i Sverige nu när man inte längre får den service man är van vid. Gräset är alltid grönare på andra sidan tydligen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vissa morgontidningar (vi har The Advocate) här har en TV-tidning som slår TV-guide med hästlängder.

I början av tidningen har de vissa "Cover Stories" och lite annan info. Sedan en sida med "Home improvement shows" och vilken kanal de visa på och när. Sedan Sport Zone, lite mera kåserier och vilka storfilmer som nu kan hyras på DVD. Sedan en sida med några familje filmer de vill pusha extra för.

Sedan kommer Sunday Morning. startar kl 8.00 och gäller basutbudet på TV och "mellan utbudet på kabel" men inte alla kanaler är dock listade och sedan 8 filmkanaler som de flesta har... (vi har alla filmakanalerna.... ca 100 stycken skulle jag tro, men inte On-demand kanalerna)Sunday gäller som sagt från 8 på morgonen till 18.00
Sedan har vi Prime time för Söndag18.00 till 6 på morgonen

Därefter har vi "vad som hänt i alla såpor.

Sedan kommer det mest effektiva:
Weekday, Late night.
Alla kanaler som nämnts ovan från midnatt till 6 på morgonen. Baskanalerna kör oftast samma saker, men om de ändrar sätter de ut vilken veckodag det gäller så det kan se ut så här:
WEEKDAY Late night
A&E ch 46
12 AM-12.30 AM-1 AM (alltid indelat i 30 minuters segment)
M Intervention
T The first 48
W CSI:Miami "Prey"
Th The first 48
F CSI:Miami "Nailed"

På så sätt ser man vad som händer varje kväll efter midnatt och även vilket avsnitt så man vet om man sett det tidigare.

Sedan kommer
WEEKDAY morning
Allt uppstaplat på samma sätt som late night och gäller från 6 på morgonen till 12 på dagen.
Och sedan har vi såklart WEEKDAY Afternoon, där alla program mellan 12 och 18 staplas upp.

Enda nackdelen är att man måste bläddra fram och tillbaka för att kolla vad som visas varje natt, dag och eftermiddag...men hellre det.

Efter de sidorna visas var dags Primetime. Mellan 18 och midnatt, med en halvsida med Best bets som talar om olika filmer, och program som är nya eller man tycker ska få lite mer uppmärksamhet.
Så fungerar det ända fram till Lördag, då man visar allt från 6 på morgonen lördag midnatt.

Vi får TV bilagan med vår lärdagstidning eftersom vi prenumererar Torsdag-Söndag.

Jag har upptäckt att de bästa TV tidningarna är de som fööljer med i den största Lokala tidningen (de som man kan köpa i tidningsautomater på trottoarerna.

Annars kan jag rekommendera att gå till din lokala livsmedelsbutik på Söndagarna och kolla igenom de dagstidningar de håller sig med, och se vilket utbud de har av tv-bilagor.

Jag vet inte om er TV/dekoder har en channel guide som visar vad som visas nu och vad som kommer upp. Nackdelen med det är att man måste kolla dag för dag och skriva upp saker.
Nu tar jag bara en highlighter och markerar vilka program vi vill se.

Vår TV-tidning heter Select TV och kommer som sagt med vår The Advocate. Hoppas att det kan hjälpa
Malin

Anonym sa...

Hej!
Jag har nu läst igenom hela din blogg från början till slut. Mycket rolig och intressant läsning!
Kan du inte skriva om hur du och din man träffades? Och hur flytten till USA gick till.
Ser fram emot fler inlägg!
Martina

Sara sa...

Jag får nog kolla igenom lokaltidningarna mer :). Den jag handlar om söndagar har en TV-bilaga men inte mycket bättre än TV-Guide.

Tack Martina. Jag får se om jag någon dag skriver lite mer om hur min man och jag träffades. Jag skriver nästan alltid lite efter humör och inspiration för annars blir det bara mer av en plikt att skriva än något roligt att göra :)