onsdag 25 juni 2008

Himmel eller helvete?

Man ska inte diskutera religion på forum. Men ibland blir jag så himla frestad att svara på korkade inlägg och verkligen tala om precis vad jag tycker och tänker. Jag vet inte hur många gånger jag hindrat mig själv från att trycka på sänd-knappen efter att ha skrivit ett svidande svar på något som irriterar mig. För jag blir så engagerad i vissa frågor att det slutar med att jag sitter och trycker på "refresh" under lång tid efteråt medan jag väntar på reaktionerna. Jag blir så engagerad att maken sen får höra vad jag tycker och tänker i flera timmar - ibland dagar efteråt. Religion är ett sånt där ämne.

Det började egentligen ganska oskyldigt med att någon postade att George Carlin hade dött. George Carlin var en av de komiker i världen som jag tycker har skrivit och framfört några av de mest roliga standupen jag vet. Det finns ett oändligt antal av roliga citat från denne man som jag älskar att använda mig av. Han verkade helt enkelt vara en man som såg världen ganska mycket i samma sken som mig själv när det gäller en hel del ämnen. För jag älskar sån där komik som inte bara är roliga men som också får en att tänka efter.

Någon postade följande citat från George Carlin: "Religion has convinced people that there’s an invisible man…living in the sky, who watches everything you do every minute of every day. And the invisible man has a list of ten specific things he doesn’t want you to do. And if you do any of these things, he will send you to a special place, of burning and fire and smoke and torture and anguish for you to live forever, and suffer and burn and scream until the end of time. But he loves you. He loves you and he needs money." Jag har hört honom framföra det här numret och när jag läser citatet kan jag höra precis hur han framförde det. Hysteriskt roligt.

Fast givetvis så finns det ju människor som inte tyckte att det här var kul. De allra flesta nyhetsreportage här i USA har tagit upp det faktum att George Carlin var mest berömd för sitt framförande "7 words you can't say on television". Det citatet tror jag inte att jag kan posta här utan att hamna i trubbel med Bloggers censur. Men Carlins sketch blev så uppmärksammad för att han använde alla dessa olämpliga ord att han faktiskt till och med blev åtalad och fick sitta i fängelse ett tag innan han blev frikänd. Jo, det framförandet var roligt också. Men personligen tycker jag allt han framförde om religion, politik och människors olika vanor var vansinnigt mycket roligare än de där svordomarna. Carlin var också genialisk när det gäller att leka med ord.

Nåja tillbaks till ämnet. Någon postade alltså det där citatet om religion av George Carlin. Vilket givetvis ledde till att forumtråden fullständigt spårade ur när en humorlös kristen påpekade att George Carlin säkerligen var i helvetet nu och ångrade sina synder. För är det en sak som väldigt kristna personer inte kan acceptera så är det ju att man driver med religion. Hur kan det komma sig att så många kristna (som ju faktiskt tror på det där budskapet att man ska behandla sin nästa med respekt och att Gud älskar människan) många gånger är just de personer som behandlar andra människor så respektlöst?

Jag bestämde mig för att inte delta i diskussionen för jag kände hur ilsken jag blev. Men en sak är säker. Om George Carlin befinner sig i helvetet så är det dit jag vill också. För det måste vara bra mycket roligare i helvetet där denna briljanta komiker befinner sig än i himlen där alla korkade, småsinta och tråkiga människor tydligen hamnar. Jag tror inte att helvetet finns. Men jag är fullt villig att ta risken. För jag tror att jag hellre tillbringar evigheten på en plats där jag får lov att röka, dricka, älska och umgås med fritänkande människor än att sitta på ett moln i himlen och ha tråkigt.

Om det är någon som är nyfiken på George Carlin så kan man hitta en hel del roliga citat av honom här. Det finns givetvis en hel del på Youtube också.

Inga kommentarer: