måndag 9 juni 2008

Amerikanska toabesök

Första gången jag lyfte på ett amerikanskt toalettlock var i min mans gamla ungkarlslya. Vattennivån i stolen var så hög att jag genast antog att det var stopp i toan. För inte kunde man väl på allvar sitta ner och uträtta sina behov utan att riskera att få stänk i rumpan? Nu visade det sig att just min makes ungkarlstoa hade en ovanligt hög vattennivå även jämfört med amerikansk standard. Men man kan alltid räkna med att en toastol här i USA kommer att ha vatten fyllt upp till åtminstone hälften av toaskålen.

Det känns lite osäkert ibland det där med vattennivån. För visst har det hänt att det har stänkt - och det är ingen behaglig upplevelse. Allra minst när man befinner sig på en toalett i ett shoppingcentrum utan möjlighet att direkt kasta sig in i duschen. Mest orolig blir jag när toaletten är självspolande. För jag litar inte på att toastolen ska vara helt säker på att jag har rest mig upp innan den spolar. Ibland hinner jag inte mer än halvvägs upp förrän den bedömer att jag är färdig.

Vattennivån ger en dessutom en unik möjlighet att studera ens avfallsprodukter på riktigt nära håll - ifall man nu känner för det. Jag har aldrig haft det behovet och saknar det där avståndet som våra svenska toastolar ger oss till vårt avfall. Jag brukar snabbt fälla ner locket och spola. Ännu så länge har jag inte varit med om ett så allvarligt stopp att toan svämmar över. När maken köpte för mjukt toapapper var det riktigt nära dock. För säkerhetsavståndet upp till kanten är verkligen inte speciellt stort när ett totalstopp i toan hotar.

För övrigt är amerikanare mycket mer måna om att dekorera sina badrum än vad vi är hemma i Sverige. Ännu så länge har jag inte sett ett enda hem där man inte har hängt upp tavlor och ställt in blommor eller andra prydnader på alla toaletterna. Inte heller har jag sett något badrum där man bara haft en standardvask utan alla privata badrum verkar ha någon form av inbyggd vask med skåp undertill. Det är också ganska vanligt att man har köpt dekorativa tvålpumpar och andra småsaker till sina badrum.

När maken och jag var ute på husjakt lade jag märke till att vartenda badrum vi inspekterade hade fasta duschhuvuden. Så när vi väl hade bestämt oss för vårt hus inhandlades genast en ny dusch med slang så att man kan ha friheten att skölja av sig var man vill på kroppen utan att försöka sig på akrobatik.

En sak jag gillar med USA är att oavsett var maken och jag befinner oss ute i affärer eller andra allmänna platser så är det alltid väldigt lätt att hitta en allmän toalett. Inte en enda toalett hittills har heller krävt att jag har några pengar på mig för att få lov att gå in. Att gå på toa är gratis! Dessutom har man ofta ett stort antal toastall så att man oftast kan undvika att stå i en lång toakö och försöka knipa ihop benen medan man väntar. Toaletterna är oftast faktiskt ovanligt välstädade också. Det händer inte alls lika ofta här att jag öppnar en toadörr för att rygga tillbaks och välja att hellre vänta en stund till än att använda den lediga toan. Nu vet jag ju inte om männens toaletter är lika välstädade som kvinnornas men maken pratar ännu om den där toaletten i Sverige som kostade honom en femkrona och som dessutom var rejält svinig när han öppnade dörren.

Inga kommentarer: