fredag 20 juni 2008

Midsommar i Michigan

Det är inte lika kul att fira midsommar själv. Jag har ätit en riktig midsommarlunch med sill och ägg. Men maken jobbar, för här i USA så finns ju inte midsommar. Förresten vägrar maken att provsmaka sill. Han fryner på näsan och tycker det ser äckligt ut. Men efter middagen ikväll så vankas i alla fall jordgubbar vilket maken också tycker om.

Jag lyssnar på svensk musik på hög volym och försöker känna lite feststämning. Jag har pratat med familjen hemma i Sverige via Internet. Men det känns liksom konstigt att sitta här så långt borta och prata med dem precis innan de ska slå sig ner och fira tillsammans. Nä, jag borde försöka hitta andra svenskar här. Jag kan nog behöva någon som förstår sig på det där med midsommar och Lucia. Människor som inser vikten av att äta sill, dricka julmust, äta pepparkakor och andra svenskheter som maken inte förstår sig på.

Jag är en ganska tystlåten person i verkligheten och jag har svårt för det där med att gå fram till främlingar för att lära känna dem. Kanske borde jag klä mig riktigt svenskt och ta mig ner till IKEA och stå där varje dag tills någon svensk som är modigare än jag får syn på mig och börjar prata? För visst har jag sett en del människor nere på IKEA som jag misstänker kan vara svenskar. Människor med korgen full av Kalles kaviar, knäckebröd och sill. Allra helst kaviarn skulle jag tippa på att det är en nästan hundraprocentig signal på att det är en svensk kund. Nej, jag får nog ta mig i kragen och våga fråga nästa gång.

Nåja, nu ska jag sätta mig på terassen, läsa en bok och lyssna på svenska sommarlåtar medan jag njuter av solen. För midsommar är den perfekta dagen för alla de där somriga låtarna som Öppna Landskap, Sommartider och Sommarnatt. Midsommar är sol, frihet och glädje!

Glad midsommar på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sitter i samma sits här....
Min underbara mamma kan ibland vara superklantig, och idag var det en sådan dag.
Hon mailade ett "grattis på midsommarafton" mail och berättade om att de minsann ska göra alla de traditioner som de har gjort de senaste 15 åren.

Maken frågade igår om jag var arg eller upprörd över nåt och såg sedan ut som ett frågetecken när jag suckande sa: Det är midsommar i Sverige nu.

Ett tips är att göra en gooogle sökning på Svenska kyrkan och Midsommarfirande + din delstat.

Visst, jag skulle ha kunnat ta tåget in till NYC och firat med svenska kyrkan där....men eftersom maken går på knä i jobb så vet jag inte ens om han kommer hem ikväll eller resten av helgen, annat än för att sova.

Ingen i USA förstår riktigt Valborgsmässoafton (en del ler igenkännande när man anväder Walpurgis night istället for Valborg) och midsommarhelgen.... Det är lättare med Påsk och Jul.

Nej, fy sjutton, jag har grym hemlängtan just nu. Min kära mormor fyller dessutom 88 på Måndag.

Kram
Malin
(låt oss sjunga små grodorna och hoppa omkring datorerna!)

Sara sa...

Förra året letade jag upp en youtube film med midsommardans för att visa maken "små grodorna" hehe.

Jag undrar om man någonsin kommer över det där med hemlängtan såna här dagar. Nu får de allt skynda sig och uppfinna de där transportörerna från Star Trek. "Beam me home" :)