fredag 6 juni 2008

Ett kyligt mottagande

Idag kommer maken att få ett kyligt mottagande när han kommer hem. Nej, jag är inte sur på honom. Men det är 32 grader varmt ute så jag har tvingats sätta igång luftkonditioneringen för att inte smälta bort i värmen. Det är jag inte ensam om förresten. Alla grannarna häromkring har stängt sina fönster och luftkonditioneringsmaskinerna på området arbetar på högtryck.

I vintras skyndade jag mig in igen efter varje cigarett för att inte bli nerfryst. Nu skyndar jag mig in igen för att svalka ner mig när jag rökt. Det blåser i och för sig ganska rejält ute också men luften känns nästan berövad på syre i hettan. Det är nog tur för mig att maken inte bodde längre söderut här i USA för jag skulle nog aldrig överlevt nere i Texas till exempel.

I och för sig tror jag att maken kommer att bli glad över kylan också. För med stigande bensinpriser har han vidtagit drastiska åtgärder och cyklar nu en bit för att ta bussen till jobbet istället för att köra bil. Så han kommer säkerligen att vara svettig när han kommer hem. Fast senare ikväll kommer han att sitta med en filt över sig och frysa för min skull. Stackare.

Häromkring Detroit är allting anpassat efter bilkörande vilket inte är så konstigt med tanke på att mycket av USA:s bilindustri ligger här. Det finns till och med drive-in bankomater överallt. Men de stigande bensinpriserna har effekt. Min man märker att antalet passagerare på bussen till jobb har ökat och jag ser alltfler som både går och cyklar till skillnad från förra året när jag kände mig ganska ensam på trottoarerna. Dagliga rapporter på nyheterna om priset på bensin och intervjuer med människor för att höra hur de har drabbats får man också. En del bensinmackar har tvingats börja ta betalt i förskott för att folk inte ska tanka och köra därifrån utan att betala. Det är kris och amerikanarna gillar det inte.

Men jag tröstar min man med att det ändå är värre hemma i Sverige. Där betalar man ju nästan dubbelt så mycket för bensinen och i takt med att amerikanarnas bensinpriser ökar så ökar ju också svenskarnas. Men trots att vi har haft så höga priser hemma i Sverige så kan jag inte påminna mig om att vi varit ens hälften så stressade över det som här. Men kanske så har smärtgränsen ändå nåtts även i Sverige nu? Här använder man till och med bensin som lockmedel i försäljning av andra produkter. "Handla dina matvaror här så får du en rabattkupong på bensinstationen." och bensin lottas ut i olika tävlingar. Det har till och med upstått trafikstockningar när någon bensinstation sänkt sitt pris ett par cent. Billig bensin är en rättighet menar många häromkring Detroit. Det är nog många som ångrar nu att man inte satsat mer på bussar och tåg.

Inga kommentarer: