tisdag 10 juni 2008

Tornadovarning

Solskensdagen förbyttes till blåst, regn och åska på bara ett par minuter och en tornadovarning ljöd genom samhället. Min man blev inte speciellt orolig när han hörde signalen men själv kände jag mig inte alls lika säker. Min man som gillar åska brukar i vanliga fall vilja ha fönstret öppet för att höra den bättre men blåsten tvingade oss att snabbt stänga dem - vilket jag jublade över. För till skillnad från min man vill jag gärna stänga ute ljudet av åska så mycket som möjligt och föredrar att hålla mig inomhus tills det är över igen.

Katten, som är en riktig fegis, springer alltid ner i källaren så fort hon hör minsta lilla oljud utifrån medan min man helst går ut på balkongen för att titta på ljusspelet på himlen och jag envisas med att höja ljudet på TV:n för att slippa höra dundret därute. Utan tvekan så är det katten som kommer att ha bäst överlevnadschanser ifall en tornado någonsin skulle drabba det här huset.

De är väldigt bra med väderleksrapporter och varningar på TV här. Man kan sitta där i soffan och få exakta rapporteringar om hur stormen rör sig och vilken tid man kan beräkna att den ska slå till på diverse orter. I Söndags hade vi tur och tornadon styrde kosan en bit norr om vårt lilla samhälle. Tornados här i Michigan blir tydligen sällan lika allvarliga som i t.e.x Florida men givetvis orsakar de ju ändå både förstörelse av byggnader och människoliv även om det är i mindre skala. Vi hade också turen att få behålla strömmen här hemma medan tusentals andra i vårt county fick vänta på att man ska laga alla nerblåsta strömledningar.

Jag tittar ibland på alla dessa luftburna el- och teleledningar och undrar varför man inte gräver ner dem istället. För det känns lite konstigt att se alla dessa ledningar mitt ibland alla hus och längs alla gator. Vi har ju luftburna ledningar i Sverige också men inte alls i lika stort antal och inte alls på ett så påträngande sätt som här. Det känns konstigt och omodernt att se alla dessa stolpar och alla ledningar som går till varje hus. Är man verkligen så ovillig att betala skatt så att man inte har råd att gräva ner dessa ledningar? Eller väljer elbolag och telebolag att hellre skicka ut reperatörer hela tiden för att de får större vinster av att inte gräva ner dem?

Nåja, nu har jag i varje fall varit med om min första tornadovarning. Nästa gång tror jag att jag kommer att hålla katten sällskap nere i källaren istället för att ägna tid åt att övertala maken om att stänga av sin dator, låta bli att gå ut på balkongen och ta varningen på allvar.

Inga kommentarer: