fredag 29 augusti 2008

Maken, svärmor och jag

Det är Labor day på måndag och vi ska iväg och hälsa på svärföräldrarna över helgen. Så det blir inget bloggande igen förrän tidigast Tisdag nästa vecka.

Jag har alltid kluvna känslor inför besök hos mina svärföräldrar. Å ena sidan kan det vara kul att åka iväg och umgås men å andra sidan brukar jag alltid få extrem hemlängtan när vi umgås med makens familj. För varje gång vi är och hälsar på så tänker jag på hur skönt det hade varit om det vore lika enkelt att åka och hälsa på mina föräldrar. Det känns lite orättvist att jag inte sett mina föräldrar på över ett år medan vi bara i år redan har träffat hans 3 gånger och det är minst 2 tillfällen kvar (thanksgiving och jul). Ibland har jag blivit så deppad att jag nästan föreslagit att maken ska åka iväg själv medan jag stannar hemma. Fast det kan man ju inte, för då hade ju makens familj givetvis undrat varför jag inte följde med.

Inför besöket hos svärföräldrarna så hittade jag min make på golvet i köket med ett måttband i händerna. Han har liksom jag retat sig på att vi har heltäckningsmatta i köket och nu börjar det bli dags att skaffa ett mer lätthanterligt köksgolv där man inte behöver oroa sig över fläckar. Maken såg nöjd ut och menade på att det här var ju ett alldeles perfekt projekt att prata med svärmor om. Fast jag var inte alls lika nöjd.

Det ligger kanske lite konkurrens i det där tänket att han alltid vänder sig till sin mor om allt möjligt utan att ens fråga mig om mina synpunkter först. Jag vill ha ett nytt köksgolv, men jag förstår inte alls varför svärmor ska rådfrågas om vad för golv vi ska ha? Jag pekade på de båda mattor som angränsar till köksutrymmet och sa att vi ska ha ett golv som matchar de där båda mattorna. Jo det höll ju maken med om. Men så menade han att svärmor kunde ju ge råd om vad för typ av golv det skulle vara. Linoleum, sa jag. Trägolv i bara köket kommer att se dumt ut, kaklat golv är för kallt att stå på.

Fast maken hade ändå svårt att släppa tanken på att svärmor inte skulle ha synpunkter. Han gick ut på nätet för att titta på golv och när jag inte efter 5 minuters tittande på bilder hade några åsikter om exakt vilket vi skulle ha så tyckte han att jamen det där kan nog mamma hjälpa till med. Jag blev nu ganska sur och förklarade att det är en jäkla skillnad att sitta och titta på golv på nätet än att gå ut i en affär och titta på golv där man kan se större bitar så man får en helhetsbild av hur golvet kommer att se ut. Men visst du kan ju fråga din mamma då. Du och hon kan bestämma hur VI ska bo, tyckte jag och dundrade ut för att röka.

Jo, jag vet att det där kanske lät onödigt surt. Men jag börjar bli lite trött på att maken ska skyffla över beslut som han och jag borde fatta på sin mamma. Hon är snäll och hjälper gärna till och ja hon har god smak för det mesta. Men svärmor är också väldigt envis. Jag är envis också så ibland blir det lite grann av en viljornas kamp mellan oss när maken rådfrågar sin mor och sen när vi då står med olika åsikter så säger han något typ "oh thats up to you. I'm a guy I don't have any taste". Bläh! Fast svärmor är vettig så hon brukar vara den som ger sig i det läget. Hon har ju haft en egen svärmor en gång i tiden och kanske också känt lite av den där konkurrensen om vem som ska dekorera hemmet?

Fast nu säger jag inte alltid nej till svärmor. Tack vare henne har jag till exempel väldigt snygga gardiner som vi båda hjälpte till att välja ut. Jag hittade ett tyg jag gillade och hon hade bra idéer om hur vi kunde använda det. Maken släpades med trots att han gav sitt vanliga standardsvar om att det där var upp till oss. Men jag envisades med att fråga honom ändå för jag tänkte inte riskera att vi valde något han skulle tycka var fult. Tråkigt hade han när vi gick genom affären på jakt efter tyg. Men det fanns ett par tyger han suckande skakade på huvudet åt så han ska nog vara tacksam ändå att jag FÖRSÖKER engagera honom i dekorationer av vårt hem.

Nåja vi får väl se om maken tar upp det där med golvprojektet eller inte i helgen. Gör han det så skulle det inte förvåna mig om svärmor genast kommer att bli så ivrig att de kommer ner nästa helg för att välja golv till oss. Hon är snäll. Men ibland är hon lite FÖR snäll. Som sagt lite kluvna känslor får jag ibland när det är dags att åka och hälsa på hans föräldrar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh, om maken försökte säga att jag och svärmor kunde bestämma vilket golv vi ska ha så skulle han bli uppspikad på de första plankorna och lämnas ute tills kråkorna hackat sönder hans lever... och hans skulle nog hålla med om att det skulle vara så mycket snällare än vad jag kan haspla ur mig.

Hälsa maken från mig att det är bäst han pluggar in i hemlivet eller så kommer han att komma hem till ett tomt hus en dag.

För oss som inte jobbar (av olika anledningar) är det 100 gånger viktigare att våra män delar hemlivet med oss. Oavsett om det är inhandling av mat, kläder, golv eller utsmyckning.

Jag drar til och med in maken på bh inköp. Han är den som ska gilla den. Så länge den är bekväm är jag nöjd. Tanten på Victorias secret har tydligen aldrig släppt in en karl i deras omklädningsrum tidigare....

Ha en bra Labor day weekend och var glad att ni inte bor på Gulfkusten.
Vi åker till Florida den 19... om staten finns kvar....

Malin

Senchaholic sa...

"Men visst du kan ju fråga din mamma då. Du och hon kan bestämma hur VI ska bo"
Utmärkt svar! Undrar bara hur han reagerade på det.

"I'm a guy I don't have any taste"
Störtlöjligt! Det är ungefär samma typ av svar som vissa män ger ifrån sig när de får frågan om en annan man ser bra ut. "Jag är ju man, det kan ju inte jag säga något om!"

Snacka om att vara fast i gamla könsroller,