onsdag 13 augusti 2008

TV-snack

Jag ser fram emot hösten lite grann nu. Inte för att jag älskar regn och rusk utan för att snart kanske jag kan börja titta mer på svensk TV igen. För hela sommaren har utbudet av svensk TV varit väldigt litet via nätet - om man inte räknar alla repriser då. Det har känts tråkigt att gå in på SVT's hemsida varje dag och konstatera att det inte finns något roligt att titta på.

I jakten på svensk TV har jag till och med följt Miljonärerna, på Kanal 5's hemsida. Fast igår så hade de plötsligt satt igång något Geo-block på det så jag inte kan titta vidare. Jag hade hoppats på att det där bara var ett tillfälligt fel men även dagens avsnitt är blockerat från utlandet så jag antar att jag inte kommer att få se resten av avsnitten. Nåja, Miljonärerna är ändå inte någon högklassig TV så en katastrof är det ju inte att jag inte kan se resten. De flesta avsnitten har jag ändå bara suttit här hemma och förundrat mig över vilka märkliga människor det finns och irriterat mig på Heidi.

Det oroar mig att SVT också har börjat med Geo-blockering. Ännu så länge så blockerar de bara de utländska program som de gör tillgängliga via sin hemsida - och det kan jag ju förstå. Men eftersom jag har en förmåga att oroa mig över saker, så har jag redan nu börjat oroa mig för den dan de bestämmer sig för att man måste bo i Sverige även för att se även de svenska programmens webbsändningar.

Nu när OS har börjat har maken till sin förvåning upptäckt att jag ibland kommer och sätter mig i soffan fast han tittar på sport. Nej, jag gillar inte sport men OS kan jag stå ut med - och till och med ibland tycka om att titta lite på. Jag tycker det är kul att se de individuella tävlingarna. Det är imponerande att se hur gymnasterna rör sig, det är imponerande att se hur högt någon kan hoppa eller hur snabbt man kan springa. Det är betydligt roligare att titta på än att se en bunke killar jaga efter en puck eller en fotboll. Fast så fort det är någon form av lagsport på OS, som volleyboll till exempel, så reser jag mig fort upp ur soffan och letar efter något annat att göra.

Fast det är annorlunda att titta på OS från USA. Som Malin beskrev i sin blogg så blir det ju väldigt mycket fokus på just de amerikanska deltagarna till en sån grad att det känns överdrivet ibland. Maken förstår inte alls vad jag menar när jag suckar över det där och menar på att naturligtvis så måste man ju visa vad det egna landet gör. Jaja, han har ju egentligen lite rätt i det där fast jag svär på att vi var lite rättvisare med att visa andra länders prestationer hemma i Sverige. Men ok ska man nu vara rättvis så får man väl också komma ihåg att det finns vansinnigt mycket fler amerikanska idrottsmän i Kina nu än svenska. Fast irriterad blir jag ändå. Ja, efter 2 år har jag fortfarande inte vant mig vid all patriotism här.

2 kommentarer:

Senchaholic sa...

Testa att köra http://dold.se/
Genom den så får du en svensk ip-adress.

Jag testade att köra www.flashback.name. Den verkar fungera, men jag är lite tveksam. Om jag kollar upp var ip-adressen befinner sig så visar den inte på något land.

Du kan gå till http://whatismyipaddress.com och få reda på var sidan ser att du befinner dig internationellt. Du kan också manuellt slå in ett ip-nummer. Det var så jag fick reda på att dold.se visar sig som svenskt.

Sara sa...

Tack för tipset Mattias!