lördag 2 augusti 2008

Min snuskiga lista

Vad är det här? undrar maken när han får syn på en lång lista av snuskiga ord på engelska på mitt skrivbord. Umm, jo jag håller på och gör en lista över nyckelord till ChaCha, säger jag.

Nej, jag brukar inte ha för vana att samla på listor med fula ord. Men jag har upptäckt att väldigt många av ChaCha's guider helst vill undvika att svara på den typen av frågor och eftersom jag gärna vill ha så mycket frågor som möjligt och tjäna mina 15 cent per fråga så har jag därför börjat göra en lista över de vanligaste orden som förekommer i de förfrågningar vi får. För inom kort är det tänkt att vi ska kunna skräddarsy våra sökbegrepp så att frågor blir dirigerade till oss utifrån vilka ord vi har registrerat.

Eftersom väldigt många frågor handlar om just sex så har jag därför gjort denna lista. För inte vill jag sitta där en Lördagskväll och inte få några frågor därför att jag är för blyg. För visst måste det vara bättre att vara en av de få som slåss om de besvärliga frågorna än att försöka konkurrera om endast de oskyldiga frågorna?

Det går dessutom vansinnigt mycket fortare att svara på populära frågor eftersom man ju redan har haft möjlighet att sätta ett bokmärke på sidan där svaret finns och skriva ett litet 160-teckensvar att ha i beredskap. Att ge sig på frågor om exakt hur många tänder en tigerhaj har är till exempel mycket mer tidsödande än att på mindre än en minut sända ett svar på vad "camel toe" är.

Förresten så blir det bara så snuskigt som man gör det till. Jag försöker se det som sexrådgivning och formulerar så oskyldiga och strikt vetenskapliga svar som möjligt. Fast maken tittar ändå lite underligt på den där listan och undrar vilken typ av frågor jag får egentligen! Nej, det är inte bara snusk och inte alla som frågar om sex är heller snuskhumrar. En del är bara uppriktigt förbryllade över en del begrepp och nyfikna på hur det funkar. Men om man är inloggad som guide en fredag- eller lördagskväll så får man betydligt mycket mer frågor relaterade till sex än under vardagarna.

Hittills har jag bara tjänat ca 40 dollar på att guida men jag märker att jag börjar bli rätt mycket snabbare på att hitta svar och listan över bra ställen att söka information blir allt längre så att jag slipper surfa runt så mycket och leta. Det svåraste är att man inte får lov att använda wikipedia - för där tycks nästan alla svar finnas. Fast ibland hjälper det att använda wikipedia som utgångsläge för att få lite fler sökbegrepp. Det är nästan lättare att hitta en bra länk när man redan vet svaret.

Andra typer av frågor som är väldigt lätta att svara på är alla de som bara vill "prata" en stund. De undrar egentligen ingenting alls utan frågar bara vad man heter, ber en att säga vilken av två filmer jag gillar bäst eller något annat enkelt som man kan besvara på mindre än en minut. Jag gillar de där enkla frågorna! Fast oj vad jag önskar att jag kunde välja bort sportfrågor och specifikationer på bilar och sånt. Ibland har jag ingen som helst aning om vad frågan ens betyder utan kan bara hoppas på att Google kommer att leda mig till något svar som verkar vettigt. Väldigt många aha-upplevelser blir det. Jaha, det där är en motor! Ojdå, jaså det finns en telefon som heter så? Nej men ojsan var det där namnet på en klubb?

Inga kommentarer: