onsdag 6 augusti 2008

Rost?!

Vår brödkniv rostar! Det är med stor förvåning jag upptäcker detta faktum och högt deklarerar det för maken med häpen röst. Maken förstår inte alls varför jag blir så oerhört förvånad över min upptäckt. Det är klart att han inser att vi har gjort ett dåligt köp. Men till skillnad från mig så är tydligen maken inte uppväxt i tron att alla köksredskap är gjorda av rostfritt stål.

Men jag har just lärt mig att den där lilla självklara deklareringen av "rostfritt stål" är något som jag hädanefter måste leta efter när vi handlar. Jag dyker ner i kökslådorna och inspekterar redskap efter redskap. Nej, rätt många av dem saknar faktiskt det där viktiga ordet "stainless". Det kan ju i och för sig bero på att en del av dem kommer från ett och samma inköpstillfälle när jag precis flyttat in med maken och upptäckt att köksutrustningen var oerhört bristfällig. Jag upptäcker till och med att en av våra kökskastruller inte är rostfri. Den där kastrullen var inte ens billig så jag hade ingen anledning att misstänka att den kunde vara av dålig kvalité.

Ja, jag kanske inte borde bli så överraskad egentligen för jag har ju ändå upptäckt det där att vi svenskar verkar vara mycket mer nogranna med att sätta små standardstämplar och rekommendationsetiketter på saker än vad man är här i USA. Vi är nog lite grann av kontrollmänniskor hemma i Sverige - på gott och ont. För visst känns det tryggt det där med att se en etikett som deklarerar att en köttbit är "svensk" eller att se nyckelmärkningar, svanmärkning eller andra etiketter som deklarerar att en produkt är nyttig eller miljövänlig? Fast det är klart samtidigt skolar de där etiketterna in oss i ett litet "snobbigt" beteende och kanske i en villfarelse att alla varor utan de där märkningarna är opålitliga. För visst är det ju så att man på senare år har läst artiklar om hur lite en del av de där märkningarna egentligen betyder? Men jag måste erkänna att jag ändå saknar dem lite grann och ibland önskar att jag kunde få se ett litet grönt nyckelhål på mejeriavdelningen till exempel.

Här i USA så är man inte noga med miljömärkningar och sådant. Däremot har nästan varenda produkt man köper en liten varningsetikett eller instruktionsbok som de varnar en att man som konsument MÅSTE läsa innan man använder produkten. När jag köpte en cykel så hade den en stor klisterlapp på sig som strängt instruerade mig att läsa manualen innan jag började cykla. När vi flyttade in i vårt hus för 2 år sedan så upptäckte vi att den tidigare ägaren hade lämnat kvar varningsetiketten på toalocket "Do not remove" stod det i och för sig på den. Men vi tog bort den i alla fall. I ett land där det är lite av en kultur att stämma varandra för allt möjligt så blir det väl viktigt för alla tillverkare att gardera sig och varna konsumenterna även för de mest självklara sakerna - som att man bör ta av sig sina kläder innan man stryker dem....

Inga kommentarer: