fredag 1 augusti 2008

Konstig sommar

Det är den 1:a agusti idag så snart är sommaren slut. Jag går omkring och städar och funderar lite på hur annorlunda sommaren har varit här i Michigan än vad jag är van vid. Förra sommaren var vi ju hemma i Sverige på besök så det här är den första sommaren då jag befinner mig enbart här i USA. Sommaren är annorlunda. Saker fattas.

Jag har i år inte sett en enda nyckelpiga. Jag vet ju att de finns här också men ingen har besökt vårt lilla område. Jag har inte sett några fjärilar. De finns också men inte heller dem har bemödat sig om att komma och hälsa på. Jag har sett ett fåtal bin och getingar. De saknar jag däremot inte speciellt mycket. Inte en enda humla har surrat omkring i buskarna här. Inga igelkottar har vandrat förbi ute i kvällsmörkret - jag tror inte de finns här överhuvudtaget?

Inte heller har jag sett mycket ungdomar som driver omkring och njuter av sitt sommarlov. Kanske beror det på att vi har bosatt oss i ett område med väldigt mycket äldre människor? Det finns en del barnfamiljer här men det verkar inte bo många tonåringar på vårt område. Men även barnfamiljernas barn har lyst med sin frånvaro. Inga barn som passar på att leka utomhus långt in på kvällen och drar nytta av att mörkret kommer lite senare. Inga barn som cyklar förbi ute på äventyr. Inga barn som gemensamt går ner till mataffären för att köpa sig en glass. Jag har hört ljudet av barn på avstånd men de håller sig vid sina garageuppfarter eller tryggt inne i sina egna trädgårdar.

Jag har inte sett någon som sitter och fikar och dricker kaffe ute i sin trädgård. De fåtal gånger man ser någon som vågar sig ut utanför ytterdörren så är de fullt upptagna med att syssla med sina rabatter i några minuter för att sedan raskt dra sig inomhus igen.

Jag har inte varit med om något skönt, lugnt sommarregn. Antingen lyser solen här och gör det jättevarmt ute eller också ösregnar det. Det verkar liksom inte finnas något mitt emellan väder.

Det har varit en konstig sommar. Kanske borde maken och jag ha tagit bilen och kört iväg till någon park någonstans lite oftare? Kanske borde vi ha vandrat lite mer i skog och mark? Det är kanske där alla njuter av sommaren här? Att njuta hemma verkar åtminstone inte vara speciellt populärt.

Inga kommentarer: