måndag 18 augusti 2008

Födelsedagar

Jag har nu tjänat mina första 200 dollar sen jag flyttade till USA och därför började jag i helgen försöka pressa ur maken vad han önskar sig i födelsedagspresent. Det är jättesvårt att komma på vad man ska handla till karlar tycker jag. Till kvinnor kan man alltid, om fantasin tryter, handla något snyggt smycke eller någon annan fin accessoar.

Alla män jag har träffat på i mitt liv säger nästan alltid samma sak när jag frågar vad de önskar sig - strumpor eller kalsonger. Men finns det något tråkigare än att öppna ett paket med underkläder? Maken uppgav också det där standardsvaret och det tog en bra stund innan han äntligen klämde ur sig vad han ville ha. En radiostyrd helikopter...

Jaha, är det därför karlar alltid svarar sådär vagt när man frågar? Därför att de vet att kvinnan i deras liv kommer att ge dem en konstig blick när de erkänner att de fortfarande drömmer om den där leksaken de aldrig fick i julklapp?

Nåja, vill maken ha en helikopter så får han det. Jag har precis kommit hem och inhandlat makens drömpresent. Fast just för att det kändes lite dumt att bara ge en leksak handlade jag lite strumpor och kalsonger också och la ner i paketet.

Apropå födelsedagar så tycker maken att vi svenskar är lite märkliga med våra vanor kring det där. När jag berättar om det allra första födelsedagskalaset jag hade för min familj och vänner när jag flyttat hemifrån så skakar han på huvudet och tycker att det är skandal att jag fick ta hand om det där själv. För här i USA så är det inte födelsedagsbarnet som står för kalaset. Nej, den som fyller år ska skämmas bort lite och inte behöva lägga ut en massa pengar på att underhålla sina vänner för att sedan upptäcka att kalaset kostade mer än vad inflödet av presenter gav.

Det ligger kanske något i det där? Åtminstone för ungdomar som precis flyttat hemifrån -för jag kommer ihåg att jag minsann inte ville verka snål utan bjöd på flera sorters kakor, smörgåstårta, chokladtårta och kaffe. Sen fick jag leva på makaroner i en vecka tills nästa lön kom. Men roligt var det! Dessutom kände jag mig väldigt vuxen när jag hade det där kalaset. Det var som om jag meddelade min familj att "Titta! Jag är stor nu!"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, vet precis vad du menar.
Maken sneglade lite mysko på mig när jag packade fram baksakerna i år (tidigare har vi alltid varit borta när jag fyller år eller haft en ugn som inte fungerar) och deklarerade att jag skulle baka tårta.

Lite smygande undrade han om jag inte ville att han skulle plocka upp en tårta istället. Jag måste ha sett på honom som han hade 3 par ögon, för han backade smygande ur köket och lät mig hållas.

När jag sedan gick ner med 7 bitar till grannen blev hon knäpp att jag stått och bakat själv!

Sorry, det finns inga Pinnochio tårtor här.

Att sedan svärföräldrarna kom ner och skämde bort mig/oss/jobbar kompis... jag kan leva med det.

Bra presenter till makar:
Kolla om han har någon affish inköpt på någon resa som du kan rama in, istället för att ha dem i en rulle. (hittade en jättesnygg Disney Villains affich i ett rör, inköpt år tidigare)

Kolla vilket skick hans plånbok är i. Kolla om han gillar myntfack eller inte innan du köper en ny... Maken min traskar omkring med mynt i fickorna jämt och avskyr dragkedjor i börsen)

Bälten... en man kan aldrig vara för rik eller ha för många bälten.

Och förakta inte kalsonger. Med tanke på hur asfula "tidy whities" är här, så är det bättre att få välja ut själv vad som ska synas när brallorna åker av.
Snygga boxer briefs är alltid trevligt.

Extra prylar till mobil telefon, mp3 spelare, kamera. Snygga carry cases, mp3 radio tuner så man kan koppla in spelaren i tändar uttaget och sedan använder radion att "tune in".

Headset till datorn så man kan spela online och chatta...eller bara chatta. Kom ihåg att även om han redan har allt detta, så finns det alltid nya versioner ute.

Några gift certificates på lokala kaffe tillhållet, bio biljetter (så har du nytta med), några kuponger på lokala biltvätten, hemgjort gift certificate på en veckas disk (om du inte redan gör det) en kväll ute med grabbarna där du vägrar följa med.

Jag är en stor anhängare av gift certificates. Både hemgjorda och köpta. Jag gjorde alltid det till mamma i julklapp och födelsegdaspresent och hon uppskattade dem jämt. I gengäld så fick jag "klippkort" på fria barnvaktningar, inkl två storhelger per år.

Kostar inget men är mycket användbart.

Visst känns det bra när man får sin första check?
Jag hann ju bara jobba 6 veckor innan min rygg dog, men oj vad kul det var. Ska slänga upp en annons om nanny efter 6 Oktober. Vil börja jobba lite.

malin

Sara sa...

Tack för tipsen. Nästa år ska jag nog låta bli att fråga och använda mig av några av dina idéer istället. För vem vet vad han kan komma på annars!!