fredag 1 augusti 2008

Ordning och reda

Det är nog bara att erkänna att makens organiserande, regelbundna vanor har haft mer makt över mitt liv än vad mina egna kaotiska vanor har haft över hans. Jo lite kaos har jag väl fört in i hans tillvaro, vilket definitivt kunde behövas, men på det stora hela så lever jag nu ett mycket mer disciplinerat liv än vad jag någonsin gjort tidigare.

Jag äter på regelbundna tider och tiden då jag ibland kunde äta middag kl 10 på kvällen är sedan länge borta. Jag går de allra flesta nätter och lägger mig innan midnatt även om det ibland händer att jag kliver upp igen och stannar uppe till kl 2. Men sen jag flyttade hit har jag inte en enda gång stannat uppe så länge att jag har kunnat se gryningen innan jag gått och lagt mig. Jag stiger de flesta morgnar upp vid 7-8 tiden även på helgerna då maken sover lite längre. Eftersom jag alltid går upp när maken går upp på vardagar så har jag svårt att ligga kvar längre i sängen även på helgerna. Kroppens inre klocka har blivit så vältränad att den på sin höjd kan sträcka sig till att låta mig sova till 9 om jag verkligen försöker. Borta är den tid då jag kunde kliva ur sängen någon gång efter lunch.

Jag städar plikttroget hela huset varje fredag istället för att städa lite när jag känner för det. Jag följer med maken och storhandlar varje lördag. Jag börjar till och med bli någorlunda tränad i att sätta tillbaks saker på sin plats när jag har använt dem - nåja åtminstone saker som inte hamnar på mitt skrivbord. Men saxen i köket ligger numera alltid i kökslådan, min hårborste ligger alltid på bänken i badrummet och jag har slutat att samla gamla använda batterier och annat i någon bortglömd låda och slänger dem numera direkt istället. Så maken har definitivt haft ett stort inflytande på mig.

Å andra sidan har maken fått vänja sig vid lite av mina kaotiska vanor också. Han har vant sig vid att jag klämmer tandkrämstuben på mitten och börjar varje morgon med att, utan att beklaga sig, nogrannt klämma på tuben tills den ser ut som han vill. Han har vant sig vid att jag ibland inte uppmärksammar om jag lämnar tillräckligt mycket kvar i flingpaketet för en portion till eller om jag utan att tänka på det bara ställer tillbaks den i skafferiet igen fast den bara innehåller smulor. Han har vant sig vid att jag ibland plötsligt dyker upp bakom ryggen på honom och gör något oväntat. Han har vant sig vid att han måste titta efter att jag kommit ihåg att sätta tillbaks duschslangen så att den pekar mot mitten och inte ut mot kanten istället. Det tog bara ett par kallduschar innan han lärde sig att det var bäst att kolla innan han satte på vattnet i duschen.

Visst är det ganska skönt att vara lite mer organiserad. Men kampen för att införa kaos i makens vardag fortsätter. Jag tycker det är lika kul varje gång jag lyckas överraska maken med att göra något totalt oväntat. Man måste ha lite roligt i livet också!

Inga kommentarer: