onsdag 20 augusti 2008

Teknik

Jag är en sån där motvillig person som inte alltid gillar ny teknik och måste släpas in i framtiden. Så egentligen är det ganska konstigt att jag och min dator kommer ganska bra överens ändå. Det är i och för sig sant att jag ibland väntar in i det längsta med att uppdatera program eller installera nya finurliga saker till min dator därför att jag inte gillar tanken på att nya uppdateringar kan ställa till med något. Men på det stora hela så samarbetar vi ganska bra och jag behöver sällan be om hjälp med några datorproblem - åtminstone inte så länge det inte handlar om att ge sig in och öppna upp burken för att göra något med hårdvaran.

Nu har jag då äntligen tvingats upptäcka Firefox och nu undrar jag varför jag så länge envisades med att hålla fast vid Internet Explorer. För det finns ju så många bra finurliga små add-ons man kan lägga till i Firefox för att göra hela arbetet med att surfa omkring på Internet och leta efter svar på frågor så mycket enklare!

Fast jag kommer nog ändå alltid att vara en av de där som är sist med att skaffa nya prylar. Hemma i Sverige kämpade jag in i det längsta emot tanken på att skaffa mobiltelefon till exempel. Nej, jag ville absolut inte ha en sån där telefon som gjorde att jag aldrig fick vara ifred i affären eller på bussen för att jag alltid var nåbar. Till och med mina far- och morföräldrar skaffade mobiltelefon - medan jag envist vägrade. Till sist fick jag en i födelsedagspresent....

Ok jag erkänner att det är bra med mobiltelefon. För visst är det bra att man kan ringa efter hjälp om man får problem när man är ute. Visst är det bra att jag kan stå i affären och fundera på om vi har mjölk hemma eller inte - och ringa upp maken och fråga. Fast samtidigt saknar jag ändå den där tiden då man bara kunde vara absolut onåbar. De där dagarna då man inte hade telefonsvarare och kunde låta bli att svara i telefon om man ville - och ingen förväntade sig att man skulle ringa tillbaka snabbt.

Jag var också en av de som sist önskade mig en CD-spelare. Det var egentligen inte förrän de slutade sälja nya album på LP också som jag suckande tvingades skriva upp CD-spelare på önskelistan. Inte för att jag tyckte CD-spelare var dåliga. Nej, jag tyckte bara att de var lite onödiga. Det dög ju så bra med LP för mig. Fast ja sen fick man ju då erkänna att jo det var nog bättre ljudkvalité och jo de där skivorna jag hade innan hade nog rätt mycket hack efter allt spelande. Fast det var inte så lätt att hitta alla de där skivorna som jag hade samlat genom åren på CD. Det fanns många LP-skatter som aldrig blev ersatta.

Lite misstänksam är jag alltså mot ny teknik. Men det finns saker som jag uppskattar med ny teknik också så jag är inte motsträvig mot allt som kommer i min väg. Vi är nog rätt snabba i Sverige med att anamma nya teknologiska möjligheter. Jag tycker till exempel att det är jättemärkligt att vår bank här i USA inte erbjuder samma möjlighet till banktjänster online som min gamla bank i Sverige gjorde. Nej, maken sitter här varje månad och går in på olika siter för räkningarna. Hemma i Sverige skötte jag det där snabbt och enkelt via min onlinebank och det kändes dessutom ganska tryggt eftersom jag hade en liten säkerhetsdosa med ett lösenord till som jag fick använda mig av för att hantera mina bankärenden.

Fast det tog lång tid innan jag vande mig av med att springa och ta ut kontanter för att handla. Nu har jag anpassat mig och använder nästan alltid bankkortet i affären jag också. Så slipper jag fylla min börs med irriterande små en-centingar som man aldrig tycks ha någon användning för.

2 kommentarer:

Senchaholic sa...

(Börjar få ett hum om åldern på "emigranten") :-P

Sara sa...

Hehe, jo ganska gammal. Gammal nog att minnas hur man fick gå fram till TV:n för att byta kanal istället för att använda fjärrkontroll :)