tisdag 12 augusti 2008

Ironiskt

Lite ironiskt det där att jag skrev om att vara vacker igår, och idag läser aftonbladets artikel om hur Yang, 7 år var för ful för att få lov att sjunga sin sång i TV och ersattes av en söt, perfekt liten tjej istället.

Fast om man tittar på musikbranschen som den har utvecklats så räcker det ju inte längre att vara talangfull för att få lov att sjunga och spela. Man ska ju helst vara vacker också. Åtminstone om man vill öka sina chanser att få ett skivkontrakt. Man kan ju bara hoppas att lilla Yang växer upp och blir sötare då. Fast jag tycker i och för sig att hon var ganska söt hon också fast hon hade ojämna tänder och kortare hår.

Maken blev förresten inte så förtjust igår när jag återigen poängterade det där med att modet håller på att hinna ifatt honom och att han kanske snart förväntas raka av sitt kroppshår också. Han försvarade sig med att han ändå är för gammal för att följa mode. Jag log ljuvt mot honom och sa "Great. I'm to old too. I should stop shaving!" Då visste han inte riktigt vad han skulle säga och elaka jag triumferade inombords. Inte för att jag kommer att sluta raka mig. Men ibland känns det ändå bra att göra honom lite nervös.

Fast jag måste erkänna att det nog inte alltid är så lätt att vara man heller. För visst är det många av oss kvinnor som förväntar sig att karlar ska vara lite händigare än oss. Eller som förväntar sig att män ska vara de som uppvaktar? Dessutom måste karlar stå ut med att vi kvinnor ofta diskuterar vårt privatliv med våra väninnor. Det finns nog många karlar som ibland undrat vad frun egentligen har sagt till sina vänner när han kliver över tröskeln och möts av både blickar och fniss.

Det är svårt det där att bryta stereotyper. Det var så mycket lättare att tycka att det skulle vara jämlikt innan jag gifte mig. Men nu när jag är gift så finns det så mycket saker som jag gör som min mamma gjorde och så mycket saker som maken gör som min pappa gjorde. Nej, vi har nog många generationer kvar innan män och kvinnor är jämlika.

Fast jag hoppas att våra ideal om skönhet kommer att förändras fortare. För det är deprimerande att små sjuåringar redan har kravet på sig att vara perfekta för att få lov att visas i TV.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hon ersattes inte av en sötare. Tvärtom, den "sötas" röst ersattes dock av den "fules" röst för att hon hade fått problem med rösten dagarna innan. Aftonbladet var såklart tvungna att vrida på artikeln lite.

Sara sa...

Borde ha tänkt på att de kunde ha vinklat historien lite. Fast efter vad jag sett på amerikanska nyhetssidor så är Aftonbladet åtminstone inte ensamma om att vinkla till det, hehe.