torsdag 24 april 2008

Jag vet att jag inte borde...

....surfa in på 1000 apor eller Katrin Schulmans blogg på finest...men jag kan inte motstå.

Det är ett rätt underligt att det ska vara så svårt att låta bli att läsa något som oftast bara gör mig irriterad. Jag vet inte hur många gånger jag skakat på huvudet och irriterat mig på Katrin Schulmans olika inlägg bara för att ändå gå dit och läsa igen nästa dag. Jag antar att det finns en liten del inom mig som vill bli irriterad. Eller är det bara nyfikenhet?

Jag vet inte varför Aftonbladet envisas med att göra så mycket reklam för hela familjen Schulman men de gör det verkligen inte lättare att motstå frestelsen. Häromdagen fick min envisna nyfikenhet mig att surfa in på 1000 apor igen och blev genast bestraffad när jag klickade på deras Björn Gustafsson länk där jag då fick det stora nöjet att kasta mig över ctr+alt+delete för att stänga av dagens "lustiga" skämt. Min första tanke var att de hade blivit hackade. För inte kunde man väl med berått mod lägga ut en film med bögporr på en humorsajt? Tydligen kunde man det. Till min förvåning tyckte tydligen Aftonbladet också att det var kul för de länkade glatt vidare till eländet och rapporterade gladeligen om brödernas lustigheter.

Jag brukade gilla att läsa Alex Schulmans krönikor. Jag tycker inte att man alltid måste vara sådär snäll och präktig. Lite elak humor kan vara riktigt roligt ibland. Men det känns lite som om det numera handlar alltmer om att vara elak än att vara rolig. Är det så att när man blir känd för att vara lite vass och elak...att man känner ett krav på sig att leva upp till det och därmed glömmer bort var gränserna mellan roligt och smaklöst går?

Katrin Schulmans blogg hatade jag egentligen från första stund. Fast visst jag ska erkänna att ibland skriver hon saker som jag gillar också. Men väldigt ofta provocerar hon med sina inlägg. Det finns en stor del av mig som tycker att om hela ens liv verkar gå ut på att vara vacker, umgås med kändisar och att vara elak så är man inte mycket värd. Någonstans hoppas jag att det bara är en elak image hon strävar för att uppnå.

Kanske är jag bara för gammal för att ingå i deras målgrupp. Men det känns lite skrämmande att det verkar ha gått mode i att vara elak. Det är kanske inte undra på att ungar idag filmar varandra med mobiltelefoner och terroriserar varandra med hjälp av YouTube.

Inga kommentarer: