fredag 25 april 2008

Frukost

Min man skakar på huvudet åt mig när jag förbereder min frukost. En kopp kaffe och två ostmackor - en typisk svensk frukost för många tror jag. Fast för min amerikanske make är detta otänkbart. Jag lägger ju inte ens brödskivorna ovanpå varandra och hur kan jag tycka att bara ett pålägg är gott?

Nej, min mans version av en macka är ett par olika köttpålägg, ost, tomat och sallad och givetvis måste en macka alltid bestå av två brödskivor ovanpå varandra. Mina svenska mackor är för torftiga. Sen äter man inte heller bröd till frukost påpekar han. Mackor är något man äter till lunch.

Första gången min svärmor skulle komma på besök var jag jättenervös. Vad skulle jag handla hem så hon fick en ordentlig frukost? För säkerhets skull såg jag till att både ha flingor, bröd och ett antal olika pålägg hemma. Eftersom vi svenskar alltid bjuder på kaffe såg jag dessutom till att handla hem en kaffekrans att servera med kaffet. Det är ju så gott med kaffe och kaka på eftermiddagen. Dagen efter att svärmor anlände var jag snabbt uppe ur sängen för att sätta på kaffe och vänta på att hon skulle vakna. Med ett nervöst leende hälsade jag henne godmorgon och rabblade upp alla frukostalternativen med kaffet tryggt puttrande i bakgrunden. Det slutade med att hon åt kaffekrans och drack coca cola till frukost....själv satt jag där med mitt kaffe och ett par mackor med skinka.

Både hon och jag har lärt oss att vi är annorlunda när det gäller matvanor. När vi hälsar på mina svärföräldrar behöver jag inte längre äta muffins till frukost. Det finns numera alltid både bröd, pålägg och kaffe tillhands när jag hälsar på. Och när hon kommer hit finns det både våfflor, kakor och coca cola.

Våfflor har jag förresten fått lära mig att man bara kan äta till frukost. Min man tycker jag är tokig om jag föreslår att vi ska äta det till lunch eller middag. En gång serverade jag potatisbullar med bacon och lingonsylt till middag. Tydligen var det också en alldeles perfekt frukost. Fast vill jag ha det till middag får jag se till att laga det när han inte är hemma.

Inga kommentarer: