tisdag 29 april 2008

Får bara köpa 36 kilo ris!

Just nu pratas det här i USA om att en del stora affärer i ett par delstater har infört en ransonering av ris. Trots att experter försöker lugna konsumenterna och informera om att det ju inte alls finns någon risk för att riset ska ta slut så försöker samtidigt naturligtvis affärer sälja mer ris nu eftersom man ser en möjlighet att tjäna pengar på rädsla.

Jag var och handlade idag och kunde inte låta bli att skratta när jag lade märke till att man plötsligt ställt en stor pall med stora säckar ris på en lämplig plats i affären. Nej det finns ingen ransonering i Michigan. Men affären jag handlar i - vill tydligen exploatera den senaste rädslan.

Konsumenter här är väldigt bortskämda med priser på matvaror och bensin, har jag märkt. Att matpriserna har gått upp så mycket den senaste tiden är det många som grymtar om. Folk är i upprorstillstånd över bensinpriserna och en del bensinmackar har till och med fått börja ta betalt i förskott för att förhindra att bilister kör iväg utan att betala för sin bensin. Då betalar man ändå inte ens hälften av vad man i Sverige får betala för sin bensin.

Jag är van vid höga matkostnader och bensinkostnader så jag betraktar hysterin med en gnutta humor. För visst är det lite roligt att människor blir upprörda över att man inte får lov att handla mer än 36 kilo ris åt gången? Hur många portioner mat är det egentligen? Betydligt mycket mer än vad man i fattiga länder har i alla fall.

2 kommentarer:

Annika sa...

Hej Sara!
Hittade din blogg genom Aftonbladet och nu har jag läst igenom alla dina inlägg.
Jag vet att det inte är lätt att vara ny i det här landet, men sakta, sakta vänjer man sig...
Vi är många USA bloggare, och du hittar en hel länklista på min blogg.

Hälsningar Annika utanför Washington DC

Sara sa...

Tack så mycket :). Jo, jag tror jag är i gnällstadiet fortfarande för det är så mycket som är nytt och det är svårt att hålla hemlängtan i styr ibland. Men det är märkligt hur glad man kan bli över en så enkel sak som att hitta kaviar på IKEA när man flyttat till ett annat land.