fredag 23 maj 2008

Trevlig helg!

Idag har det städats extra noggrannt eftersom mina svärföräldrar kommer och hälsar på i helgen. Nu brukar jag inte slarva med städningen men jag blir ändå lite nervös när svärmor kommer hit. Så lite extra dammkontroller och lite nogrannare inspektion av köket blir det ju under städningen.

Fast egentligen borde jag inte oroa mig över det där med städningen eftersom min svärmor innan min man gifte sig med mig var van vid att plocka fram städgrejerna när hon kom och hälsade på. Det behöver hon inte längre eftersom jag städar mer regelbundet än vad min man gjorde när han bodde själv. Min man menar att han inte alls hade det smutsigt innan jag flyttade in - men erkänner att det fanns saker han helt enkelt aldrig tänkte på att städa. Hade det inte varit för svärmor hade insidan av köksskåpen till exempel aldrig blivit rengjorda och fönstren hade med tiden blivit omöjliga att se ut genom.

Mina svärföräldrar var heller inte bortskämda med att det fanns frukostvaror och andra nödvändigheter färdiga för deras ankomst när de besökte sin son. Min svärmor är rätt glad över att hon inte längre måste åka iväg och äta frukost någon annanstans på morgonen när hon är på besök nu. Inte heller måste vi åka iväg och äta på restaurang utan nu vankas det hemlagad mat. Fast jag oroar mig alltid för att misslyckas med maten. Det är liksom extra nervöst att laga mat till svärföräldrar och jag tillbringar flera dagar med att planera och tänka ut vad jag ska bjuda på. För det måste ju vara något som jag inte bjudit på förut och jag måste vara helt säker på att det inte finns minsta lilla risk att jag misslyckas med matlagningen. Det börjar ta slut på idéer för matrecept nu så jag får nog snart ta och leta efter recept på internet och i kokböckerna.

Min man förstår inte alls varför jag blir lite stressad inför besöket. Egentligen har han ju rätt i att jag borde kunna slappna av mer. För svärmor och jag kommer bra överens och hittills har jag aldrig märkt av att hon kritiserat något jag gjort eller inte gjort. Nja, förutom att jag röker då hehe. Men nu är allt klart inför besöket. Gästrummet och gästbadrummet är båda klinskt rena. Köket glänser och det går inte att hitta damm ens ovanpå kylskåpet. Allting luktar rent och gott.

Fast slappna av kommer jag nog ändå inte att göra helt förrän när de åker hem igen på Måndag kväll. Det är första gången de är och hälsar på hos oss för en amerikansk helgdag (Memorial Day) så det känns liksom lite extra viktigt. Men jag hoppas de aldrig bestämmer sig för att vi firar Thanksgiving här istället för hos dem. För det där med kalkon och alla tillbehör som hör till den dagen är jag verkligen inte beredd för!

Så ha en riktigt trevlig helg! Jag tror inte jag kommer att ha någon tid över för att blogga förrän på Tisdag igen för svärmor är rätt duktig på det där med att hålla oss igång så det blir nog mycket aktiviteter här hemma i helgen.

Inga kommentarer: