måndag 12 maj 2008

Bindor och choklad

En gång i månaden förvandlas jag till ett chokladmonster som utan att tveka skulle kunna sätta i mig en chokladkaka på en kvart. Min man som många gånger sett chokladmonstret i aktion brukar förundras över hur njutningsfullt det ser ut när jag stoppar den där första chokladbiten i munnen. Det är så ljuvligt gott och min kropp tar tacksamt emot den där kicken och jag kan inte låta bli att utbrista i ett mmmmm....

Det är märkligt att det är så extra gott med choklad när man har mens. Under resten av månaden upplever jag inte alls samma njutning när jag stoppar i mig lite choklad. Man borde nästan sälja bindor och choklad tillsammans, har jag sagt till min man ett flertal gånger. För de hör liksom ihop tycker jag. Inget annat godis ger mig nånsin samma njutning. Det skulle kanske vara glass då...men den måste innehålla choklad!

Det där med inköp av bindor har jag förresten upptäckt att jag själv måste göra här. Min man vägrar att ensam gå iväg till affären för att köpa något så genant. Jag skakar på huvudet för jag har tidigare i mitt liv aldrig haft några problem med att få en man att köpa bindor till mig. Min pappa, pojkvänner och bror har då aldrig beklagat sig över att hitta bindor på inköpslistan. Min pappa var till och med så bra skolad att han automatiskt köpte choklad också när han såg bindor på inköpslistan. Min man hävdar att jag skulle få svårt att hitta några amerikanska män som inte skulle ha samma problem som honom med att hantera det där med "female products" som han kallar det. Jag undrar om det är sant. Fast det är ju inte precis något som man kan fråga om i en vanlig diskussion med folk. "Excuse me, sir. Would you have a problem buying female products for your wife?" Nej, det går ju inte.

Just den här månaden vill jag dock inte ge efter för mitt chokladmonster. Jag har en chokladkaka i skafferiet som försöker pocka på min uppmärksamhet. Jag tittade på den igår kväll och konstaterade att den innehöll 600 kalorier vilket skulle representera över 2 timmar på löparbandet. Jag vill egentligen inte bli en bloggare som bara tjatar om vikt men just nu är jag väldigt fixerad vid den. Jag har alltid vägt mer än vad jag borde men gränsen för vad jag mentalt klarar av är nådd nu så jag tänker oerhört mycket på den för tillfället. Förresten är gränsen för vad jag klarar av fysiskt också nådd nu. Det är jobbigt att böja sig ner och knyta skorna. Jag känner hur mina knän inte fixar det där med trappor.

Det är märkligt hur 12 extra kilon kan göra så stor skillnad för hur man mår. Fast det är ju egentligen 31 extra kilon jag pratar om för jag hade ju 19 kilos övervikt sen innan också. Fast de gamla kilona hade placerat sig på min kropp på ett ganska proportionerligt sätt så att det inte såg så farligt ut - och jag hade inga som helst problem fysiskt med att hantera dem. Nu tittar jag mig i spegeln och känner hur självförtroendet är i botten. Fast om jag lyckas bli av med de där 12 kilona igen så kanske jag fortsätter lite till. Det hade varit kul att någon gång i livet få lov att känna sig så där riktigt smal. Att någon gång i livet gå in i en klädaffär och inte tänka "den där klänningen är det inte ens lönt att jag provar".

Nej du, det där chokladmonstret ska inte vinna den här månaden. Men den där första chokladbiten när man har mens är ju så underbar, tänker jag. Problemet är bara att stoppa sig själv från att äta den andra biten, och den tredje, och den fjärde.....Kanske om man äter den där chokladen naken framför spegeln? Då blir det ju säkerligen inte alls njutningsfullt.

Det är så orättvist det där att man inte kan uppleva samma njutning av att smaska i sig ett äpple när man har mens. Bindor och äpplen. Nix, det har inte alls samma klang. Suck.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan tala om för maken att det fins gott om amerkanska män som inte har några som helst bekymmer med att köpa vare sig bindor eller tamponger!

Maken min stod i kö för några veckor sedan för att införskaffa ett par paket tamponger med införare till min tös, och när han upptäckte att de hade fel pris, hade han inga problem att tala om det för den manlige kassören som fick springa runt och fixa priset. Som dessutom blev mycket generad...

Maken är även lika skolad som din far... han köper ofta både choklad OCH blommor när det står tamponger på listan.

I och med att jag har en operation på torsdag i den regionen, så är jag tvungen att använda bindor de nästa 6-8 veckorna. Har inte använt det på 6 år... Men tack och lov hittade jag vanligt, hederliga Always när vi var och storhandlade. Däremot fick jag sprinta tillbaka och byta paket, eftersom de jag råkat få med mig var "parfymerade" för att dofta bra!

Jag har inget emot en massa saker här, men den blinda paniska skräcken att man ska känna någonsomhelst "body odor" går till det extrema. När bindor och tamponger säljs med parfym, då blir jag rent av förbannad! Det finns vissa ställen av kroppen som man inte ska ha annat än natur produkter!

Samma sak med barn olja som är anti allergenic... men ändå har lavendel parfym i!
(jag använder barnolja för att ta bort make-up. Men fick istället köpa ren mineralolja)

Jo, om du söker efter choklad som smakar normalt, och inte det blasket som Hersey släpper ut... Sök efter Cadbury chocladkakor i vanliga livsmedelsbutiker.
De har en med caramell som smakar som Plopp. En fruit and raisin som smakar frukt och mandel från Marabou osv.
Om det riktigt knipar så kan jag rekommendera Herseys Symphony. Den smakar mycket bättre än deras superbilliga slafs.

Vi Europeer är bortskämda när det kommer till choklad... När det är manisk panik fär riktigt bra choklad så inköps en påse Lindts tryffel. En eller två och till och med mensmonstret är nöjd!

Kram
Malin

Sara sa...

Nu blev jag nyfiken på Lindts tryffel eftersom jag sett att de säljer det i affären här hemma.

Förutom mina chokladinköp på IKEA hittar jag ofta Toblerone och Ritter Sportchoklad i affärerna häromkring.

Parfymerade bindor har jag ännu inte sett att de har men det ska jag definitivt hålla mig ifrån om jag ser det. Jag förstår inte heller den här renlighetshysterin som råder här och varför allting måste dofta. Hade det inte varit för IKEA så hade jag knappt hittat stearinljus som inte doftar tror jag. Jag är överkänslig mot för mycket dofter så jag är alltid på jakt efter det som inte doftar när jag handlar.

Ska tala om för maken att han är en fegis när han kommer hem. Choklad OCH blommor - väldigt omtänksam make du har!