måndag 19 maj 2008

11 rullar toapapper

Första gången jag handlade toapapper, efter att ha flyttat in med min man, gjorde jag misstaget att köpa fel sort. Min man tittade på pappret med fasa och beklagade sig över att det inte var tillräckligt mjukt. Själv tyckte jag att det var alldeles tillräckligt mjukt och dessutom billigt. Jag poängterade hur mycket mer papper det fanns på rullen än de andra sorterna. Min man jämförde det med sandpapper.

Tack och lov hade jag inte köpt mer än 4 rullar så medan min man åkte iväg för att handla rätt papper flyttade jag in en toarulle i köket för att använda där istället. Min man skakade på huvudet åt ideén med att använda toapapper i köket men fogade sig eftersom han ändå var tvungen att hålla med om att det var ju bättre om pappret kom till användning åtminstone. Själv har jag aldrig skänkt en tanke åt att toapapper skulle vara olämpligt i köket utan har ofta tidigare gått och hämtat en toarulle när köksrullen tagit slut.

Fast min man har mycket bestämda ideér om papper. Han skulle aldrig få för sig att snyta sig med toapapper (trots att han köper mjukt papper!). Nej, vi har Kleenex-paket stående i 3 rum för att han alltid ska ha tillgång till rätt snytpapper. Han förfasar sig över min stackars näsa de gånger jag sträcker mig efter köksrullen för ett snytpapper. Min näsa blir bara bortskämd med kleenex när jag är riktigt förkyld och det finns en risk för att näsan blir alldeles torr och röd av allt snytande. Men vid vardagsbehov nöjer sig näsan med vanligt papper.

Det har blivit ett internt skämt mellan min make och mig om hans bortskämda rumpa som inte tål annat än lyxpapper. Varje gång vi är och storhandlar är det maken som väljer toapappret och jag småler ibland och retas över vikten av mjukhet. Fast sist jag retades bestämde sig maken för att ta i ordentligt och letade upp det absolut mjukaste han kunde hitta - ett riktigt lyxpaket med 12 rullar mjuk kvalité! Enda problemet är att toastolen vägrade samarbeta med oss. Det stod snart klart att det lyxiga pappret var oerhört svårt att spola ner och nu står det 11 rullar med toapapper i förrådet som jag kan använda i köket istället. Fast jag har lärt mig att man inte skämtar om makens rumpa i affären precis när han står och väljer toapapper!

Inga kommentarer: