tisdag 27 maj 2008

Amerikanska datum

Aaargh! Jag känner mig ganska dum när U.S Citizenship and Immigration Services skickar tillbaks mina ansökningshandlingar för mitt 10-åriga visum med dagens post. Nej, jag har inte glömt skicka med några handlingar. Nej, vi har inkluderat en check på 545 dollar för ansökningshandlingarna. Det är bara det att jag ännu tydligen inte behärskar det här med datum i USA fullt ut. 11/8/08 går mitt 2-åriga Green Card ut och man måste skicka in en ny ansökan inom 90 dagar innan det datumet....

För ett par veckor sen kollade jag det datumet på mitt kort och tolkade det fel. Jaha, tänkte jag. Det är ju dags nu för det går ut i Augusti...Nu ett par veckor senare när ansökningshandlingarna returneras läser jag datumet igen och känner mig oerhört dum. För nej, det är inte Augusti utan November.

Tack och lov returnerades alla ansökningshandlingar inklusive den där checken. Jag slipper oroa mig över att pengarna ska ha dragits från makens konto och att en byråkratisk mardröm ska uppstå där vi tvingas betala mer pengar än vad vi borde när jag i Augusti ska skicka in de här papprena istället.

Jag begriper inte hur man här kan tycka det är logiskt att använda mallen : Månad/Dag/År för sina datum. Jag tycker inte alls att det känns naturligt och det är inte första gången jag i all hast läser fel när jag kollar ett datum. Fast nästa gång när det handlar om viktiga saker som Green Cards tänker jag be maken dubbelkolla att jag inte haft för bråttom och läst fel.

Inga kommentarer: