söndag 18 maj 2008

Iakttagen av datorn

Jag känner mig aningen illa till mods när jag öppnar min webbläsare för att googla. Vilka annonser kommer jag idag att mötas av när jag surfar runt i den virtuella världen? Jodå, mycket riktigt besannas mina farhågor när den första annonsen för ett löparband dyker upp på aftonbladets hemsida.

De vet nämligen vad jag är intresserad av. Mina nätvanor blir noggrannt kontrollerade och jag vet att mina cookies avslöjar vem jag är. De vet att jag den senaste tiden sökt efter bantningstips, löparband och recept och nu matar de på med annonser designade just för mig. Jag tycker det är lite obehagligt att känna sig bevakad. Framförallt blir jag lite osäker om någon annan närmar sig sin dator för att låna den en stund. För vilka hemligheter om mig kan de råka få reda på?

Om någon annan lånar min dator en stund och börjar skriva en adress uppe i adressfältet så hjälper webbläsaren till och föreslår vilken adress de menar. Så om min svärmor, som använder Netflix, skulle försöka skriva "netflix.com" så skulle hon få förslaget: "http://www.netdoctor.co.uk/ate/sexandrelationships". Pinsamt!!

Jo för en tid sedan sökte jag en hel del om just sex och förhållanden på Internet och det kommer min webbläsare fortfarande ihåg. Ett tag fick jag alla möjliga sorts annonser om just sex och relationer när jag surfade runt på Internet. Nu har de annonserna bytts ut mot bantning och träning vilket är lite mindre pinsamt ialla fall. När jag försökte sluta röka handlade annonserna om nikotinplåster. När jag hade läst ett forum där man bråkade om äktenskap mellan homosexuella sökte jag efter bibelverser att använda som avväpnare för de som slängde ur sig bibelverser som bevis på att Gud hatade homosexuella - och belönades under lång tid efteråt med alla möjliga annonser om både kristendom och datingsajter för homosexuella.

Nästa gång min svärmor kommer på besök ska jag definitivt se till att ha rensat ut både cookies och cacheminne på min webbläsare. Jag önskar hon kunde låna makens dator istället för min. Där är det mest sportannonser. Inga pinsamheter där inte.

Inga kommentarer: