lördag 31 maj 2008

Jakten på svalka

Maken och jag har helt olika upplevelser av vädret. Jag är ofta varm och njuter av att gå omkring med barfota fötter och sover under sommaren ofta med bara ett lakan över mig. Maken låter nästan aldrig sina fötter vara utan strumpor och sitter gärna i soffan och tittar på TV med en filt över sig. Han tycker det är skönt nu när sommaren är här och han får hela täcket i sängen för sig själv och inte behöver ha någon dragkamp med mig om det.

Under vintern förfasar sig maken över att jag springer omkring med T-shirt inomhus (ibland till och med barfota) medan han värmer upp sig med två tröjor och en filt. Nu när det har blivit sådär olidligt kvävande varmt inomhus tittar jag frestat på luftkonditoneringen. Förra sommaren fick maken finna sig i att frysa inomhus för att jag inte kunde sova i värmen. Jag tycker det är jätteskönt med luftkonditionering. Hemma i Sverige har jag aldrig haft en sån lyx utan överlevt varma somrar med att försöka svalka ner mig med en fläkt och fötterna i ett kallt fotbad. Här finns den magiska knappen som kommer att fylla hela huset med svalka. Fast jag tycker synd om maken och använder den bara när det är absolut nödvändigt. För det blir lite roligt att se en kille med filt och öronvärmare mitt i sommarvärmen.

Under sommaren är mina fötter alltid på jakt efter svalka. Det är nästan som om mina fötter har ett stort värme-element inombords. Ständigt flyttar de omkring på skinnsoffan för att byta position när en plats är uppvärmd eller går ut och ställer sig i hallen som är det enda rummet förutom toa som inte har heltäckningsmattor. Ibland hjälper maken till att svalka ner mina fötter genom att hålla sin iskalla ölflaska mot dem på kvällen. Härligt!

Men trots värmepinan så är sommaren ändå en skön period. Det är vackert ute och fåglarna kvittrar. Man blir gladare och piggare av ljusa mornar och det är skönt att kunna gå ut på terassen för att läsa en stund. Så ibland kommer ett sånt där härligt sommarregn och jag skyndar mig ut för att njuta av regndropparna. Maken tycker inte jag är riktigt klok. Han tycker inte om att bli våt och skyddar sig alltid med paraply. Fast pinsamt tyckte han att det var när vi i höstas skulle gå över parkeringen till affären i ösregn och jag inte ens försökte dela paraplyet med honom utan lät honom ha det alldeles själv. Äsch det torkar ju snabbt igen, tyckte jag. Men maken insisterade på att han inte såg ut som en gentleman utan att folk skulle tycka han var självisk om jag blev våt. Ibland är det nog inte alldeles lätt att vara gift med mig tror jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lider mer av luftfuktigheten än av värmen. Pga mina sjukdomar, så mår jag som bäst när det är riktigt varmt, men torrt. Fukten ger mig 10 gånger så mycket värk.

Här på norr-öst kusten (tri state area... MA, CT och NY) har de ett talesätt:
If you don't like the weather, just wait 15 minutes and it will change.

Vilket är oerhört sant!!!
Tidigare i afton hade vi +23 C, soligt och ganska torrt. Nu, 3 timmar senare så ösregnar det, det är svart ute och det åskar något hemskt!

Maken hade redan en soffgrupp när jag kom över, i tyg, för det går inte att ha skinnsoffa här. Du halkar av den på sommaren.
Samma sak i bilen, det går inte att ha skinnklädsel, för man halkar omkring.

Vi var till Florida förra sommaren (Disney World) under 4th of July veckan. Det var över +30 var enda dag och regnskurar varje eftermiddag. Dessutom hade vi en luftfuktighet på ca 97% hela tiden. När vi kom hem till Connecticut och det "bara" var 80% så var det underbart.

Lägenheten vi bor i har tack och lov 2 AC. Ett monster i vardagsrummet som har flera inställningar...bl a Dry. Så den avfuktar samtidigt som den kyler. Samt en liten en som vi har i sovrummet.

Första stället vi bodde på var konstant fuktigt, så maken gav mig en flyttbar avfuktare som jag kan flytta runt där den behövs.

Jag skulle vilja säga att det blir bättre ju längre du är här, men det vore lögn.

Vad gäller Swedish bikini team... det är inte bara din make som pratar om dem. David och hans vänner känner alla till att det finns ett Swedish bikini team. Det är bara vi i Sverige som inte hört talas om dem (antagligen för att vi kan se svenska tjejer i bikini hela sommaren)

I NYC finns till och med Swedish massage institute.

När folk ser förvånade ut när jag säger att jag är från Sverige brukar jag lägga till med "Jag vet, jag är inte 180 cm, blond eller har dubbel-D kupa".
99% av alla gånger så tittar folk på min byst ochblir sedan generade...skratt.

Vad gäller uteliggare... vi har en hel del i Sverige med... Men på samma sätt som Amerikanare inte "ser" sina, så "ser" vi inte våra heller.

Kram
Malin

Sara sa...

Berättade för maken att din man också hört talas om the Swedish bikiniteam vilket gjorde att han googlade och hittade deras hemsida. De säljer till och med filmer hehe.

Jo jag har sett en del uteliggare i Sverige också men aldrig i så stort antal som här i Detroit. Man vet redan innan man börjar promenera genom stan att man kommer att stöta på dem och speciellt i centrum av stan finns en stor grupp av dem. Jag kommer dock ihåg att i Stockholm när jag åkte upp för att intervjuas inför mitt visum till USA så såg jag fler hemlösa än i Malmö kring centralstationen där.