onsdag 14 maj 2008

IKEA - min svenska oas

Det är nog dags snart med en tur till IKEA igen. Minst en gång i månaden tar jag och min man en tur till denna svenska oas här i USA för att jag ska få mig en liten svensk uppryckare. När jag bodde i Sverige så betydde IKEA inte så mycket för mig. Visst de hade billiga möbler och jag hade väl varit där ett par gånger i mitt liv.

Strax efter att jag hade flyttat till USA öppnades ett IKEA bara 45 minuter ifrån var jag bor och vi åkte ner för att titta på det nya svenska varuhuset. Jag hade ingen aning om att man sålde svensk mat där - för när man bor i Sverige tänker man ju inte på det där med att jaga efter ställen som säljer svenska matvaror. Så vi går omkring på det nya IKEA varuhuset här i Michigan och tittar på svensk design när jag plötsligt på köksavdelningen får syn på ballerinakex. Jag har aldrig uppskattat ballerinakex i Sverige men nu när jag får syn på dem i Michigan blir jag lyrisk. Jag nästan kastar mig över dem och grabbar tag i flera paket med chokladfyllning och håller dem tätt intill mig. De här är SÅ goda, säger jag till min man och börjar genast spana efter fler godsaker som kan tänkas vara gömda på köksavdelningen. Det är inte förrän vi börjar närma oss utgången som jag ser den - Ikeas Foodmarket. Den hägrar på andra sidan kassorna och jag överger min man, att själv betala de där ballerinakexen, stearinljusen och diverse andra inköp jag gjort under vår promenad kring IKEA, för att rusa iväg till matavdelningen och drägla över alla de svenska matvarorna.

Kalles kaviar, lingonsylt, cider, ahlgrens bilar, ostar, sill, tunnbröd, köttbullar, knäckebröd....och MARABOU CHOKLAD!!! Jag är nästan gråtfärdig. Jag fyller min varukorg med godsaker och jag är väldigt noga med att inspektera allt på matavdelningen. Jag tar minst 3 varv runt hyllorna för att vara riktigt säker på att jag inte missat något. När jag äntligen är färdig och går ut med en stor kasse i mina händer full av svenska matvaror är jag sprickfärdig av lycka. IKEA betyder plötsligt så mycket mer för mig än vad det någonsing gjort tidigare. Det är som en liten oas dit jag kan åka när jag vill ha mig lite svensk luft. En oas dit jag kommer att återvända ofta för att njuta och handla. Tänk vilken tur, säger jag till min man. Vilken tur att de öppnade ett IKEA precis i närheten så snabbt efter att jag flyttat hit. Det känns nästan som om man öppnat den där affären bara för min skull. Det är ju nästan så man blir religiös.

Så om någon från IKEA någonsin läser det här. Tack så mycket för att ni finns! För en utlandssvensk betyder det så enormt mycket att ni förutom möbler också säljer svensk mat. Ni kan inte ana hur mycket lättare det är att bo här när man åtminstone kan få sig en kaviarmacka med ägg ibland.

Inga kommentarer: