måndag 22 september 2008

Säkerhetsföreskrifter

Vi har börjat få en lokal gratistidning hemskickad i brevlådan varje vecka och vårt trygga lilla samhälle har förlorat sitt skimmer av trygghet...för nu kan jag varje vecka slå upp den där sidan som redovisar veckans polishändelser i vår lilla förort och det är definitivt inte alls så lugnt här som jag trodde.

Polisen arresterar folk med vapen varje vecka. Ett äldre par blev förföljda hem en kväll och brutalt misshandlade och rånade vid hemkomsten. Knarkbeslag. Bilinbrott. Rån av en mack...Varje vecka läser jag alla de där notiserna och ryser. Jo jag har ju haft koll på de dagliga lokalnyheterna via TV tidigare. Men de nyheterna är inte bara de lokala nyheterna för vår lilla förort utan täcker också en del andra förorter häromkring Detroit. Eftersom vår förort inte är en av de största eller värsta så är det alltså sällan som vår förort figurerar i de nyhetssändningarna. Men nu har jag alltså svart på vitt varje vecka att det nog händer en del saker här omkring också. Den naiva bilden av säkerhet jag hade är borta.

Det där rånet av ett äldre par bekymrade våra grannar ganska mycket. Vi bor på en gata där väldigt många är äldre så det här var någonting som skrämde upp grannarna för det är har förekommit några sådana här rån av äldre på senaste tiden. En granne skrev ihop en liten orange lapp med säkerhetsföreskrifter och råd till alla oss andra om hur vi kunde trygga vårt eget hus genom att se till att låsa alla dörrar och fönster, byta ut trasiga glödlampor utomhus så att inga mörka gömställen fanns till hands osv. Den här lappen gick denne granne sen omkring och fäste vid dörrhandtaget på allas ytterdörrar - istället för att lägga den i brevlådan.

Det är inte första gången vi har fått lappar hem på det här sättet. Jag vet inte varför så många grannar och reklamutdelare drar sig för att använda brevlådan....nåja resultatet av den här grannens varningslapp är att jag uppmärksammat att grannen tvärs över vägen har haft den här lappen på sin ytterdörr i 3 dagar nu. Den där oranga lappen har blivit en lapp som talar om att "HÄR ÄR INGEN HEMMA VARSÅGOD OCH GÖR INBROTT NU!!".

Idag bestämde jag mig för att helt enkelt kila över gatan och ta ner lappen och lägga den i brevlådan istället. Fast visst känns det konstigt att gå över gatan och dra ner lappar från någon annans ytterdörr. Det kändes som om hela gatan såg vad jag gjorde. Men hellre lite obehagskänslor för mig än att vår granne kommer hem om några dar och har haft inbrott.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! I Sydney är det vanligt att man anlitar husvakt när man åker bort. Det finns många som jobbar heltid men kanske t.ex. sparar till eget hus, så de har en liten husvaktsfirma på sidan av och tar en mindre summa betalt för att bo i huset och vakta det medan folket är bortresta. Jag tycker det är ganska fiffigt, för vem vill ha strulet med försäkringsbolag osv. efter ett inbrott? För att inte tala om äckelkänslan av att brottslingar rotat igenom ens saker.

Alexander sa...

Undra om inbrott är mer förekommande i USA än i Sverige. Det räcker väl med huslarm här för att tjuvarna ska hålla sig borta.