fredag 19 september 2008

Varumärken

Det är svårt att handla här i USA ibland. Ibland när jag står där i affären och letar efter en viss produkt så inser jag hur viktigt det där med att känna igen ett varumärke är. Varje gång jag för första gången ska inhandla en "ny" typ av produkt som jag kommer ihåg från Sverige så ställs jag inför frågor: Hur ser den ut här? Vilket varumärke är det som majoriteten väljer och som har bäst rykte? Kommer den i tub, flaska eller burk? Var i affären sorterar amerikanarna in den här produkten? Vilken typ av affär är det mest troligt att jag hittar den i? Dessutom ställs jag ofta inför frågan vad heter den här produkten på engelska?

Maken har visat sig vara ganska dålig på att hitta svaret när jag på ett omständigt sätt försöker förklara för honom vad jag letar efter. Första gången jag skulle handla hem soja för att göra min sås brun till exempel så var maken totalt förvirrad när jag försökte förklara vad jag ville ha. Det visade sig att det kallades "browning sauce". Det tog lång tid innan jag hade skannat av alla hyllorna i affären och äntligen lyckades hitta min "soja". Hemma i Sverige finns min soja i en svart plastflaska. Här är det en betydligt mycket mindre liten brun glasflaska. Efter 2 år här i USA har jag blivit omskolad och hittar den snabbt i affären numera.

Ibland kommer jag inte ens ihåg det svenska namnet på den produkt jag söker. Som idag när jag vaknade på morgonen och hade fått något i ögat som envist vägrade komma ut. Nu sitter jag här och försöker komma på vad den där blåa flaskan med den mörkblå korken kallas. Den där som man använder för att skölja ur sina ögon med....vad heter det på svenska och vad kan det tänkas heta på engelska? Jag kan inte gå till affären och leta efter den där flaskan. Mina ögon kommer inte att kunna vandra omkring bland hyllorna på jakt efter den där minnesbílden av hur den ser som finns i mitt hjärnkontor. Flaskan här kanske inte ens är blå. Nej, jag blir nog tvungen att fråga personalen och när de hör min omständiga förklaring på vad jag vill göra så kommer de säkerligen snabbt komma underfund med att jag inte är född i det här landet. "umm that stuff that you use to rinse your eyes out with..."

Det finns en del fördelar med att inte längre känna igen alla varumärkena också. För jag kan passera genom godisavdelningen utan att mina inprogrammerade minnen av godismärken triggas igång och får mig att längta efter godis. Hemma i Sverige förra året vandrade jag omkring på godisavdelningen och bara njöt av att känna igen alla de vanliga godissorterna och lyssna på hur min hjärna, mina smaklökar och mage utbrast "ooooo det DÄR godiset är så himla gott det måste vi handla!"

Ibland springer jag på ett varumärke jag känner igen och när det händer så är det just det där märket som jag kommer ihåg som blir inhandlat. Det behöver inte ens vara svenskt. Bara själva igenkänningsfaktorn gör att jag tveklöst grabbar tag i produkten och stoppar ner den i kundvagnen. Det känns liksom så mycket tryggare att handla något som man känner igen. Förra veckan hittade jag Ajax bland rengöringsprodukterna och plötsligt dög inte längre det där amerikanska märket som jag har städat med i två år redan. Nej, Ajax skulle det vara. För plötsligt när jag stod där med en flaska Ajax i näven så var det nästan som om jag kunde känna mig så mycket närmare hemma. En bekant sak i en väldigt stor främmande värld så långt hemifrån. Trygghet i en flaska Ajax.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hejsvejs! haha, jag kan förstå din frustration! det du söker heter Gahns ögonbad har jag för mig, men gör din egen vetja- koka en liter vatten med en halv tsk salt o låt svalna- vips har du ett jättebra ögonbad om du använder en vanlig äggkopp att blinka i!

Sara sa...

Jag behövde ingen lösning trots allt. När jag kom ner till affären hade ögat blinkat ut det irriterande skräpet.

Men tack för tipset! Det kan kanske komma till hands nästa gång istället.