fredag 12 september 2008

Sneda golv

Huset är enormt rörigt just nu efter att hantverkarna rivit ut vårt gamla köks- och hallgolv. Spisen och kylskåpet står i vardagsrummet och man kan inte gå omkring här hemma utan skor på fötterna. Ett lager av damm lade sig över hela ovanvåningen när hantverkarna igår slog sönder kakelgolvet i hallen och katten fick panik när hennes trygga plats i källaren visade sig vara allt annat än trygg igår. Hantverkarna slog så hårt på golvet att sågspån trillade ner i källaren och katten trodde säkerligen att hela golvet skulle rasa in över henne. Det var en skräckslagen katt som rusade upp ur källaren och flydde in i sovrummet för att gömma sig under sängen.

Naturligtvis går ingenting som planerat och projektet "nytt golv" avslöjade att golvet under kaklet var snett och vingt. Tydligen hade man jämnat till den där ytan med att bara fylla på med mer cement (eller vad man nu använder när man lägger kakelgolv) vilket inte är en lösning när man ska lägga vinylgolv. Golvläggaren stod här och sa "I've never seen anything like it". Det kan inte vara goda nyheter och jag misstänker att priset för hela projektet steg. Våra golvläggare tvingades kontakta en annan hantverkare som ska komma och jämna till golvet innan de kan fortsätta med att lägga golv. Suck.

Just nu har jag ingen aning om när den här hantverkaren kommer att dyka upp för att fixa till golvet och ingen som helst aning om när golvläggarna kan komma tillbaks för att fortsätta sitt arbete. Jag hoppas att de inte kommer att ringa och säga att vi ses igen nästa vecka - för att leva i den här röran är allt annat än kul.

Maken och jag har haft den här diskussionen förr.....jag har många gånger poängterat för honom hur snett allting verkar vara byggt här och menat på att det måste bero på att man inte använder sig av det metriska systemet som är mer exakt. Det är klart att det måste vara svårare att bygga hus ordentligt när minsta måttenheten är 1 inch vilket är 2,54 cm och man tvingas uttrycka sina mått som 1 2/3 inches osv. Det är inte konstigt att våra vardagsrumfönster inte hänger på exakt samma höjd. Det är inte konstigt att vårt golv är snett.

Maken kom hem från jobb igår och tittade på golvet och sen vände han sig mot mig och suckade - för han förväntade sig nog att jag skulle poängtera det där med måttenheter igen. Fast jag tyckte synd om honom och sa för en gångs skull ingenting. Nej det var absolut inte läge för att skämta om amerikanska måttsystem igår kväll. Stackars maken. Han fick en stor kram istället.

Inga kommentarer: