Läser i aftonbladet om att man i Los Angeles nu har tagit ett ettårigt förbud mot öppnandet av snabbmatsrestauranger i fattiga områden med överviktig befolkning. Fetma är ett problem här så på sätt och vis kan jag förstå att man från myndigheternas sida letar efter lösningar. Men vilken dålig och ogenomtänkt lösning man har hittat!
För det första är det inte bara fattiga människor som har problem med vikten och att antyda att dessa människor inte själva kan ta ansvar för sin egen kost är förnedrande. För det andra så har man tydligen inte tänkt på att man i och med detta beslut också kommer att påverka arbetssituationen i de här områdena. För snabbmatsrestauranger erbjuder många arbetstillfällen. Närheten till restauranger påverkar var folk handlar och tillbringar sin fritid. På sikt har man alltså gjort det ännu svårare för människor i de här fattiga områdena att försörja sig.
Om man nu verkligen vill göra något åt problemet med fetma så tycker jag att man istället kunde ägna mer tid åt att se över reglerna för vilken information som man borde erbjuda alla konsumenter när man handlar livsmedel och äter på restaurang. Varför inte se till att alla menyer innehåller näringsfakta? Många restaurangkedjor har här börjat med att ha en sektion på sina menyer där de rekommenderar de rätter som innehåller minst kalorier på sin meny. Men alla rätter på menyn borde ha den här informationen.
Om man nu verkligen vill göra något åt problemet med fetma så borde man kanske också satsa lite pengar på att informera och utbilda människor om vad man bör tänka på när man äter. Dela ut broschyrer, kör annonser på TV, gå ut i skolorna och informera, sänd ut informationsmaterial till inköpschefer i livsmedelaffärer....
Om man nu verkligen vill göra något åt problemet med fetma så se över reglerna för hur man får lov att marknadsföra sin snabbmat. Förbjud McDonalds att locka barn till sig med gratis leksaker. Förbjud flingtillverkare att stoppa ner sina belöningar i sina paket. För varför är det så att det bara är de mest onyttiga flingorna som är proppfulla med socker och choklad som har små presenter till ungarna i botten? Jag kommer ihåg när jag själv var liten och mamma frågade vilka flingor jag ville ha. Frosties vann alltid därför att jag visste att inuti det där paketet fanns en liten överaskning till mig. Det är ett mäktigt marknadsföringstrick det där att skola in ungar i att älska en viss leverantör med hjälp av de där mutorna.
Men att bestraffa en viss stadsdel och antyda att fattigdom innebär dumhet är så enormt korkat.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar